logo

آداب خوابیدن در ماه رمضان

آداب خوابیدن در ماه رمضان

آداب خوابیدن در ماه رمضان

برای خوابیدن در ماه رمضان حتما برنامه ریزی کنید تا روزه داری برای شما سختی‌های کمتری را در پی داشته باشد. بهترین زمان برای خوابیدن در طول روزه داری قبل از اذان ظهر است که به خواب قیلوله معروف است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : اگر تحمل تشنگی و گرسنگی در ساعات طولانی روزه داری برایتان مشکل است بهتر است بدانید که با تنظیم خواب در طول روز‌ها و شب‌های ماه رمضان می‌توانید با این مشکل کنار بیایید. ستاره در این مقاله به بررسی مشکلات خوابیدن در ماه رمضان پرداخته است.

خوابیدن در ماه رمضان عبادت است

با توجه با این که شما با نیت کردن برای گرفتن روزه برای رضای خدا خوردن و آشامیدن و به طور کلی لذت‌های جسمانی خودتان را ترک می‌کنید بنابراین هر کاری که در طول زمان روزه داری انجام دهید برای شما عبادت محسوب می‌شود؛ خوابیدن شما، راه رفتن شما و حتی کار کردن شما.

برای همین است که پیامبر (ص) فرموده‌اند: «خوابیدن و نفس کشیدن روزه دار عبادت است». حتی در روایات امده است که روزه دار سکوت که می‌کند مثل این است که ذکر سبحان الله می‌گوید.

آداب خوابیدن در ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه رمضان شیرینی‌های خاص خودش را دارد، اما به هر حال نیاز جسمی انسان باعث می‌شود تا تحمل گرسنگی کمی این عبادت معنوی را سخت کند.

به همین منظور است که ستاره برنامه‌ای را برای خوابیدن در ساعات مختلف روز‌های ماه رمضان را برای شما تنظیم کرده است. به این نکته‌ها توجه کنید و مطمئن باشید که روزه‌های آسانتری خواهید گرفت.

۱. قبل از اذان ظهر بخوابید.

خوابیدن قبل از اذان ظهر کمک زیادی به رفع خستگی و تجدید قوای شما خواهد کرد. این خواب که به خواب قیلوله معروف است در کاهش احساس عطش هم موثر است. در مجموع خواب قبل از اذان ظهر بهترین خواب در طول روز برای افراد روزه دار است.

۲. بعد از خوردن سحری نخوابید.

درست است که این راهکار چندان آسان نیست، اما خوابیدن بعد از خوردن سحری هضم غذا را با مشکل روبرو می‌کند و باعث می‌شود در طول روز احساس عطش کنید. از طرفی باید دقت داشته باشید که بدن شما در طول شبانه روز نیاز به ۷.۵ الی ۸.۵ ساعت خواب دارد و نباید شب‌ها را تا دیرهنگام بیدار باشید و از این مقدار خواب مورد نیاز بدن تان کم کنید.

۳. یک چرت کوتاه در بعد از ظهر داشته باشید.

در طول بعد از ظهر نباید زیاد بخوابید، چون باعث سردرد و کلافگی شما تا زمان اذان مغرب خواهد شد. بهتر است که یک چرت کوتاه بزنید و به کار‌های روزمره تان بپردازید.

خوابیدن در ماه رمضان برای احیا

در روز‌هایی که قرار است شب آن را به احیا و شب زنده داری بپردازید بهتر است که عصر آن روز را بخوابید با بتوانید شب را بدون مشکل بیدار باشید.

چه غذا‌هایی خوابیدن در ماه رمضان را مختل می‌کند؟

طبق نظر پزشکان مصرف غذا‌های ادویه دار در هنگام شب، مصرف غذا‌های سرشار از کربوهیدرات و خوردن وعده غذایی قبل از خواب می‌تواند خوابیدن در ماه رمضان را دچار اختلال کند.

خوابیدن در ماه رمضان با حالت جنابت

طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی: اگر در شب‌های ماه رمضان دچار جنابت شده اید و می‌دانید که اگر بخوابید تا بعد از اذان صبح بیدار نمی‌شوید حکم شرعی آن است که نباید بخوابید و اگر بخوابید و بیدار نشوید روزه شما بنابر احتیاط واجب باطل است و بنابر احتیاط واجب باید قضا و کفاره آن را بجا بیاورید. اما اگر احتمال می‌دهید که بیدار می‌شوید می‌توانید بخوابید و احتیاط واجب آن است که در دفعه دوم که بیدار شدید نخوابید و غسل جنابت کنید.

طبق فتوای آیت الله سیستانی: اگر فرد جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه‌اش تیمم است تیمم ننماید، باید روزه آن روز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب، آن را به نیت قربت مطلقه (یعنی خصوص روزه واجب را نیت نکند؛ بلکه از مبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به طور کلی قربةً الی الله باشد.) انجام دهد؛ سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزه آن روز دیگر، قضاء است یا عقوبت، آن روز را نیز به نیت قربت مطلقه روزه بگیرد.

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و یقین داشته باشد یا احتمال معقول بدهد که اگر دوباره بخوابد، قبل از اذان صبح بیدار می‌شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل جنابت کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود، باید آن روز را روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب، آن را به نیت قربت مطلقه انجام دهد. سپس باید روزه آن روز را قضا کند و همین حکم برای کسی که از خواب دوم بیدار شده و با شرایطی که ذکر شد، برای مرتبه سوم بخوابد، نیز جاری است.

البته در این صورت (خواب سوم) به طور کلی و در صورت اول (خواب دوم) اگر احتمال بیدار شدن می‌داده، اما اطمینان به آن نداشته است، احتیاط مستحب است که کفاره هم بدهد.

برای توضیح این فتوا دقت داشته باشید که: خوابی که در طی آن جنب می‌شوید را خواب اول می‌گویند؛ بنابراین اگر از خواب بیدار شدید و دوباره خوابیدید و تا اذان صبح دوباره بیدار نشدید باید روزه آن روز را قضا کنید. پس به طور کلی اگر در شب‌های ماه رمضان جنب شدید بنابر احتیاط واجب نباید در هیچ یک از دو حالت زیر بخوابید:

وقتی می‌دانید که اگر بخوابید تا بعد از اذان صبح بیدار نخواهید شد.
وقتی مطمئن نیستید که اگر بخوابید قبل از اذان صبح بیدار خواهید شد

 

آداب خوابیدن در ماه رمضان

 

منبع : مجله اینترنتی ستاره







کلیدواژه ها:


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :