logo

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

یکی از وسیع ترین استان های ایران که در جنوب شرقی کشورمان واقع شده است، استان کرمان است که نهمین استان پر جمعیت هم محسوب می شود.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : کرمان دیدنی های تاریخی زیادی را در خود جای داده است که چیزی حدود ۶۵۰ تایآن ها در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است و علاوه بر این ۳ مورد از این جاذبه ها هم در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده اند.

در سفر به این استان سوغاتی های زیادی هستند که از میان آن ها داروهای گیاهی و مخصوصا پسته از اصلی ترین ها محسوب می شوند. در این جا با تعداد بیشتری از سوغاتی هاو صنایع دستی کرمان آشنا می شوید،

صنایع دستی کرمان

پته دوزی

پته دوزی در واقع نوعی رودوزی است که در بین زنان و دختران این استان جایگاه ویژه ای دارد و نوعی سوزن دوزی قدیمی است که در سفر به این ناحیه از ایران می توانید پته های زیبا و کار شده ی کرمان را به عنوان یکی از سوغاتی ها خریداری کنید.

ظروف و اشیای تزیینی مسی

ظروف و اشیای تزئینی مسی در کرمان بسیار رواج دارد و به عنوان یکی از مهمترین سوغاتی های کرمان مورد توجه بازدیدکنندگان قرار دارد.

در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می‌کنند که می‌توانید به عنوان یک سوغاتی ماندگار خریداری کنید.

انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب ‌های تزیینی در کرمان تولید می‌شود.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

آجیده دوزی

آجیده دوزی نام‌های دیگری مثل لایه‌دوزی و پنبه‌دوزی هم دارد. آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و باسابقه‌ی ایرانی است.

در آجیده دوزی لایه‌ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می‌گیرد و سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح‌های ظریف و برجسته ایجاد می‌شود

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

گبر دوزی

یکی دیگر از صنایع دستی سنتی کرمان که به آن گبردوزی یا زرتشتی دوزی گفته می شود مربوط به زمان زرتشیان است که تاکنون در این استان رواج دارد و به عنوان یکی از جذاب ترین سوغاتی های کرمانی محسوب می شود.

رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ‌های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

گلیم شیریکی پیچ

یکی دیگر از سوغاتی های کرمان گلیم شیریکی است که در روستای دارستان به عنوان دهکده ی جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل یونسکو به ثبت رسیده است.

گلیم شیرکی پیچ در گذشته فقط به شکل گلیم بافته می‌شد اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می‌شود.

در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آنها پود باعث شکل ‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می‌شود.

شیرینی های کرمانی

کماچ سهن

کماچ سهن یکی از شیرینی های ستی استان کرمان است که ماده ی اولیه ی آن جوانه گندم است و برای پخت این شیرینی باید جوانه گندم را خیس کرد.

جوانه ی گندم اصلی ترین ماده ای است که در پخت آن استفاده می شود و از مواد دیگری که در این شیرینی استفاده می شود یکی زیره ی کرمان است و یکی هم دارچین. برای پخت این شیرینی اول از همه خمیر آن را با جوانه گندم درست می کنند و بعد از زدن مواد گفته شده به آن، خمیر به ۲ قسمت تقسیم می شود که روی یکی از خمیرها، خرما و گردو و یا خرما و پسته ریخته می شود و بعد از این که مواد روی آن ریخته شد، خمیر دوم را روی آن قرار می دهند. این شیرینی از محبوب ترین سوغاتی های کرمان است که بین کرمانی ها هم طرفدارارن زیادی دارد.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

کلمپه

کلمپه هم یک نوع کلوچه است که بیشتر در مناطقی مثل بم پخت می شود، در این کلوچه خمیر را باهل، گلاب و دارچین معطر می کنند و بعد مخلوطی از گردو و خرما را در داخل آن قرار می دهند.

بعضی ها این کلوچه را با روغن حیوانی هم درست می کند اما در آخر روی همه ی آن ها باید پودر پسته و یا کنجد ریخته شود.

مورد جالبی که در مورد این کلوچه جود دارد این است که می توان آن را با قالب های مختلفی درست کرد و به همین دلیل است که در شکل های مختلفی دیده می شود.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

قطاب

فرقی ندارد که کجای ایران هستید در هر صورت مطمئنا تا حالا نام قطاب را شنیده اید و حداقل یکبار این شیرینی خوشمزه را تست کرده اید.

قطاب یکی از خوش مزه ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانیاست که بیس بادامی دارد در پخت این شیرینی از خاکه قند و بادام استفاده می شود و انواعی دارد و هم نوع یزدی هم نوع کرمانی آن موجود است که در سفر به کرمان مسلما باید نوع کرمانی آن را به عنوان یکی ازبهترین سوغاتی های یزد خریداری کنید در هر صورت نوع کرمانی این شیرینی پسته ای یا گردویی است و در لایه ی بیرونی آن هم از خاکه قند برای تزیین استفاده می شود جالب است بدانید که این شیرین قدمت طولانی ای دارد و گفته می شود که قدمت پخت آن به دوران هخامنشیان برمی گردد!

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

قوتو و قوات

شاید تا به حال نام قوتو را شنیده باشید شیرینی ای که در سفر به استان یزد هم در فروشگاه هایش می توانید خریداری کنید، و در واقع گفته می شود که ریشه ی کرمانی دارد.

در این نوع شیرینی، مغزهای مختلف مثل مغز گندم، جو، کنجد و انواع گیاهای دارویی را با هم مخلوط می کنند و آن ها را با هم آسیاب می کنند و بعد آن را به شکل یک شیرینی منجسم و محکم در می آورند و آن ها از این شیرینی ها معمولا در پذیرایی از مهمان های خود استفاده می کنند، این شیرینی را می توان در شیر و یا آب حل کرد.

فالوده کرمانی

درست است که جایگاه اول این دسر خوشمزه مربوط به شیراز است اما این خوشمزه ی یخی فقط منحصر به شیراز نیست و کرمانی ها هم تبحر خاصی در درست کردن آن دارند به طوری که فالوده حالا دیگر به یکی از سوغاتی های کرمان تبدیل شده است.

این دسر خوش طعم از رشته های باریک نشاسته که در آب و شکر قرار داده می شوند، به دست می آید و بسیار هم پر طرفدار است به خصوص در روزهای گرم سال طرفداران زیادی دارد.

البته نوع کرمانی فالوده که به آن پالوده هم می گویند با نوع شیرازی اش متفاوتی است و در نوع کرمانی آن از عرق نعنا و عرق بیدمشک هم به عنوان چاشنی استفاده می شود و در آخر هم برای تزیین آن از تخم شربتی استفاده می شود. در سفر به کرمان اگر به بستنی فروشی های سنتی آن رفته حتما فالوده کرمانی را امتحان کنید.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

زیره

نمی توان از سوغاتی های کرمان حرف زد و حرفی از زیره به میان نیاورد، این میوه ی خوشمزه در بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می شود و تولید کننده ی اصلی آن هم استان کرمان است.

حتما هم این ضرب المثل معروف را شنیده یاد «زیره به کرمان بردن»… زیره علاوه بر این که برای معطر کردن غذاها استفاده می شود خواص دارویی هم دارد و در ۲ نوع سبز و سیاه موجود است.

 

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

گردو

کشور ایران چهارمین تولیدکننده گردو در جهان است و شهرستان های مختلف این استان تولید می شود. پس از پسته گردو دومین محصول کشاورزی صادراتی این استان است.

شهرستان بافت، به لحاظ سطح زیر کشت گردو، رتبه‌ی اول را در کشور دارد و از جهت میزان تولید، پس از شهرستان تویسرکان استان همدان، دومین تولیدکننده‌ی گردوی کشور است.

پسته

یکی از اصلی ترین و مهم ترین محصولات استان کرمان که به سراسر دنیا هم صادر می شود نوع بسیار مرغوبی دارد، پسته است.

که در قسمت های مختلف این استان پرورش داده می شود اما مطمئنا پسته ی رفسنجان محبوبیت بیشتری به نسبت بقیه دارد و کیفیت بالای پسته های این منطقه باعث شده است تا به کشورهای دیگر هم صادر شوند. از همین رو پسته یکی از با ارزش ترین سوغاتی های کرمان است.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

خرما

استان کرمان به خاطر موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد جایی عالی برای رشد و پرورش درختان نخل خرما است وبه همین دلیل یکی از اصلی ترین تولید کننده های خرما در ایران است، بیشتر خرمای ایران در بم تولید می شود و به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی شهر کرمان

 

منبع : الی گشت







کلیدواژه ها:


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :