logo

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

پس از ثبت جهانی گلیم سیرجان که سال گذشته رقم خورد، خرید و فروش گلیم شیرکی پیچ بیشتر شده و گلیم‌های تولیدی روی دست بافندگان نمی‌ماند اما میزان تولید این گلیم افزایش نیافته و رو به کاهش است.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : گلیم «شیرکی پیچ» به معنای گلیمی است که زنان روستایی شریکی می‌بافتند و نقش آن از ذهن پاک و هنر این زنان روی بافته‌ها نقش می‌بندد و امروز این هنر جهانی شده است و تنها گلیمی است که در جهان به صورت متقارن و گره‌دار بافته می‌شود.

بافندگان گلیم شیرکی پیچ، علت شهرت جهانی گلیم سیرجان را استفاده از رنگ و نخ طبیعی می‌دانند که به دست هنرمندان روستایی به صورت گره و پیچیدن گره‌ها تولید می‌شود.

بافندگان گلیم، علت نام شیرکی پیچ را روی گلیم سیرجان اینگونه عنوان می‌کنند که با کمک یکدیگر و بافت شراکتی گلیم را تولید می‌کنیم که نام شیرکی پیچ یعنی شریکی نخ‌های گلیم پیچیده و گلیم تولید می‌شود که دارای استحکام بوده و محکم است.

بافندگان هنرمند گلیم شیرکی‌پیچ سیرجان علاوه بر خانه‌داری مشغول بافت گلیم نیز هستند و درآمد زندگی آنان هم از آن‌ تامین می‌شود‌.

پس از ثبت جهانی گلیم سیرجان که در سال گذشته رقم خورد، خرید و فروش گلیم شیرکی پیچ بیشتر شده و گلیم‌های تولیدی روی دست بافندگان نمی‌ماند اما میزان تولید این گلیم افزایش نیافته است.

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

بالا رفتن سن بافندگان اصلی و پرتلاش و عدم استقبال جوانان از بافت گلیم

مهدی روح‌الامینی مدیر شرکت فرش دستباف سیرجان و بازرگان فعال در تولید و تجارت گلیم شیرکی پیچ سیرجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سالانه ۲ هزار تخته گلیم در سیرجان توسط بافندگان تولید می‌شود اما می‌توان گفت که طی ۱۰ سال گذشته روند تولید فرش کاهش داشته و رونق این فرش نیازمند حمایت جدی دولت و سرمایه‌گذاری دولتی و یا بخش خصوصی به صورت جدی است.

وی بالا رفتن سن بافندگان اصلی و پرتلاش و عدم استقبال جوانان از بافت گلیم، نبود کارگاه‌های متمرکز با پرداخت حقوق ثابت به بافندگان، آپارتمانی و کوچک شدن خانه‌های جدید روستایی، مشکلات بیمه‌ای بافندگان و داشتن توانایی و ظرافت خاص توسط بافندگان را موجب رکود تولید این فرش جهانی عنوان کرد.

روح‌الامینی گفت: اکنون سفارش هست و فرش نیست و ابعادهای سفارشی هم بیشتر گلیم‌های کوچک یک متر مربعی است اما باید مسؤولان ضمن رفع مشکلات تولید بتوانند جوانان را متقاعد به بافت گلیم کرده تا به‌عنوان یک شغل اصلی و پایدار به آن نگاه کنند و زندگی‌شان هم با حقوق ثابت تامین شود تا بتوان بافندگان و تولید گلیم را که مشتریان جهانی هم دارد افزایش داد.

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

امروز تولید گلیم در سال کمتر از ۱۵ هزار متر مربع

محمد پورمهدی‌آبادی مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف شهرستان سیرجان می‌گوید: از پنج سال پیش تولید گلیم کم شده است و ما در سال‌های ۹۰ و ماقبل آن سالانه بیش از ۵۰ هزار مترمربع تولید گلیم داشتیم و به طور معمول هم فروش می‌رفت اما امروز تولید گلیم در سال کمتر از ۱۵ هزار متر مربع هست و ما به دلایل مختلف نتوانستیم ایجاد انگیزه بین بافندگان داشته باشیم و بافندگان را تشویق کنیم وحتی موزه فرش، بازارچه و نمایشگاه گلیم داشته باشیم.

وی افزود: گلیم ما در جهان شناخته شده بود و تجار و بازرگانان صادرات خوبی از گلیم سیرجان را داشتند و این ثبت جهانی گلیم سیرجان که رخداد مهمی است باید موجب شناخت گلیم سیرجان برای مردم جهان باشد و از همه مهمتر خودمان بیشتر هنرمان را بشناسیم و به آن اهمیت دهیم و می‌بینیم تحریم‌ها به صادرات ضربه زده اما خرید و فروش داخلی بیشتر است.

پورمهدی‌آبادی به خبرنگار فارس گفت: کیفیت گلیم تولیدی سیرجان به دلیل استفاده از نخ پشم‌باف و حتی رنگ‌های طبیعی و ظریف‌بافی هنرمندانه و مخلوطی از مواد اولیه داخلی و خارجی بسیار بالاست و به همین دلایل دستمزدهای بافندگان بیشتر و قیمت هم به همین نسبت بیشتر است.

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

تولید نقش گلیم ما در کشورهای چین و هند و پاکستان و افغانستان با کیفیت پایین

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف شهرستان سیرجان گفت: متاسفانه نقش گلیم ما را کشورهای چین و هند در مرحله اول و سپس پاکستان و افغانستان با کیفیت پایین تولید می‌کنند و صادراتشان هم خوب و قیمتشان هم یک‌سوم گلیم ما است و این مشکل هم فرآروی صادرات علاوه بر تحریم‌ها است.

پورمهدی‌آبادی عنوان کرد: باید با برنامه‌ریزی لازم بافندگان اصلی هم بیمه شوند و هم حقوق دریافت کنند اما متاسفانه سیستم به‌گونه‌ای انجام شد که در شناسایی و غربالگری بیمه هر کسی خود را قالیباف معرفی می‌کرد و بیمه می‌شد و نظارت هم نبود که بافندگان اصلی فراموش شدند و اکنون ۷۵ درصد بافنده‌ها کم شدند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای جوان علاقه‌ای به بافندگی نشان نمی‌دهند که باید برنامه‌ریزان و مسؤولان مربوطه آسیب‌شناسی کنند و پای کار بیایند تا شاید بتوان تولید را به ۱۰ سال پیش برگرداند.

 

افزایش تقاضای گلیم شیرکی پیچ و کاهش تولید

 

منبع : خبرگزاری فارس







کلیدواژه ها:


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :