logo

با فرش های لهستانی بیشتر آشنا شوید

با فرش های لهستانی بیشتر آشنا شوید

با فرش های لهستانی بیشتر آشنا شوید

قالیچه ای ابریشمی و زربافت از گروه فرش های لهستانی کار بافندگان اصفهان و یا کاشان در دوره صفویه به اندازه ۲٫۰۶ * ۱٫۲۷ متر که هک اکنون در موزه کلیولند امریکا جای دارد .

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : فرش های لهستانی به گروه بزرگی از قالی های زربفت که در این دوره بافته می شدند گفته می شود . شاید یکی از دلایل انتساب این فرش ها به لهستان این است که در نمایشگاه بین اللملی پاریس در سال ۱۸۷۸ در میان اموال یک شاهزاده لهستانی به نام چارتوریسکی یکی از این نوع فرش ها به نمایش گذارده شده بود ولی در حقیقت وجه تسمیه این سری فرش ها را باید در سوابق تاریخی دورتری جستجو کرد.

در بهار سال ۱۶۰۱ میلادی مطابق با ۹۷۹ هجری شمسی « زیگموند سوم » فرمانروای لهستان به یک بازرگان ارمنی بنام « موراتوویتس » ماموریت می دهد تا به ایران مسافرت کرده و چند تخته فرش برای کاخ های سلطنتی لهستان خریداری نماید . بازرگان نام برده نیز بافت فرش های مورد نظر را به بافندگان کاشان که در آن زمان در بافت فرش های ابریشمی دارای تجربه و شهرت فراوانی بودند سفارش می دهد . این فرش های سفارشی که تعداد آنها هشت تخته می باشند هم اکنون در موزه رزیدنتس مونیخ نگهداری می شوند .

بطور کلی در حدود ۳۰۰ تخته از این فرش ها در زمان شاه عباس و احتمالا جانشینان او بافته شده است . باستثنای فرش های موجود در مونیخ تعدادی نیز در قلعه روزنبرگ در کپنهاک وجود دارند که از طرف شاه صفی به دوک فردریک هدیه شده اند . تعدادی دیگر از همین نوع فرش نیز در قلعه نگهداری می شوند که در ۱۰۴۱ شمسی به ملکه دانمارک هدیه شده اند . چهار تخته از این سری فرش ها نیز در مرقد حضرت علی (ع) در نجف وجود دارند.

رنگ اکثر این فرش های پرشکوه و جلال متمایل به صورتی و سبز و زرد کمرنگ می باشد . یادآوری از هنرمندانی چون بهزاد ، علیرضا عباسی ، میرک ، سلطان محمد نقاش که خلاقیت هنری آنان در شکوفایی هنر نقش قالی ایران در این دوره انکار ناپذیر است در پایانی فصل قالی بافی صفویه چندان بی مورد نخواهد بود.

 

با فرش های لهستانی بیشتر آشنا شوید

 

منبع : کتاب قالی ایران







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :