logo

برپایی مراسم نکوداشت استاد احمد ارچنگ

برپایی مراسم نکوداشت استاد احمد ارچنگ

برپایی مراسم نکوداشت استاد احمد ارچنگ

در هفته فرهنگی اصفهان مراسم نکوداشت استاد احمد ارچنگ – پدیده طراحی فرش اصفهان برگزار شد، کسی که ابتکاراتش در طرح های اسلیمی، ختایی، لچک ترنج و محرابی زبانزد است و قلمش همچون رقاصی بر روی صفحه می رقصید، نقش خاطره و مهر اصالت می زد بر لوح هنر فرش اصیل ایرانی.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد عیدی – رییس سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان، شامگاه (دوشنبه) در مراسم نکوداشت احمد ارچنگ اظهار کرد: شهر اصفهان، جهان شهری است غنی از سرمایه های انسانی و تنها نکوداشته شدن هنرمندان کاری را پیش نمی برد. باید روش و منش آنها مورد بازخوانی قرار دهیم و آن را به یک روش مدیریتی تبدیل کنیم.

وی زیست پذیری، معناگرایی و انسان محوری را سه مولفه اصلی شهر اصفهان عنوان کرد و افزود: شناسایی سرمایه های انسانی یکی از وظایف حوزه اجرایی بوده و اجرا کردن روش اسطوره هایی همچون احمد ارچنگ برای جاری شدن شخصیت های فاخر در بعد زمان و مکان ضروری است.

هم چنین در این مراسم رضا روحانی- رییس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان، اظهار کرد: سرمایه های معنوی همچون استاد ارچنگ، با خلاقیت و آثار الهام بخش خود به هنر و فرهنگ ایرانی هویت می بخشد. هر هنرمند ایرانی یک سرمایه معنوی است که می تواند با کار آفرینی به سرمایه مادی بدل شود.

وی ادامه داد: در بسته بندی وسایل فرهنگی نباید مانند بسته بندی زعفران مان به اسپانیا عمل کنیم. فرهنگ خوب عرضه کردن را نهادینه کنیم، در توسعه امکانات خلق ثروت های معنوی بکوشیم و سایر هنرمندان را مانند استاد ارچنگ خوب عرضه کنیم.

در ادامه این نیز، مراسم مصطفی کیانی، رییس دانشگاه هنر اصفهان، هنر طراحی فرش در قالی بافی را با سناریو نویسی برای یک فیلم مقایسه کرد و طراحی فرش را یکی از اصلی ترین ارکان این هنر اصیل دانست و گفت: بافندگان و دست اندرکاران، برای پیاده سازی نقوش طراح، تار و پود را بر دار قالی می نشانند.

وی ادامه داد: هنرمند مرگ ندارد و همچون آثارش همیشه زنده است؛ ای کاش در زمان حیات هنرمندان مراسمات بزرگداشت و قدردانی برگزار کنیم.

هم چنین زهره ارچنگ، فرزند استاد احمد ارچنگ در ادامه مراسم نکوداشت پدر، ایران را کشوری خواند که جای جای آن آثار به جا مانده از ایرانیان و جهانیان است.

وی گفت: باید هنرمندان را ارج نهاد و محیط را برای تراوش آنچه در مغز و روح و روانشان نقش بسته است، محیا نمود. “آثار پدرم زینت بخش کاخ ها و موزه های سراسر دنیاست و نام استاد احمد ارچنگ بر هر فرش، ارزش آن تلقی می شود، نام پدرم همچون نگینی بر تاج هنر فرش ایران باقی خواهد ماند.”این را دختر استاد ارچنگ گفت؛ در حالی که صدایش از سربلندی رعشه بر تار و پود وجودمان می نشاند.

 

برپایی مراسم نکوداشت استاد احمد ارچنگ

 

 

منبع : ایسنا







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :