logo

تحریم ها ارتباطی به صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا ندارد

تحریم ها ارتباطی به صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا ندارد

تحریم ها ارتباطی به صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا ندارد

خروج ترامپ از برجام ممکن است صادرات فرش دستباف ایرانی به ایالات متحده آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می گوید هنوز برای صحبت در این باره زود است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : روند صادرات فرش دستباف ایرانی در سال های پس از لغو تحریم ها و پسابرجام سیرصعودی را در پیش گرفته است.

رییس مرکز ملی فرش ایران در آخرین اظهار نظر درباره ارزش وزنی و دلاری صادرات فرش دستباف ایرانی از صادرات بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تن فرش دستباف با ارزش بیش از ۳۷۷ میلیون دلار از ایران به حدود ۸۰ کشور دنیا در یازدهه ماه سال گذشته خبر داد و از این گفت که آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده فرش دستباف در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فرش از ایران وارد کرده است درحالیکه به علت تحریم ها صادرات فرش دستباف ایرانی به این کشور به صفر رسیده بود.

به گفته حمید کارگر رقبایی مثل هند و پاکستان سهم زیادی از بازار ایران در ایالات متحده را تصاحب کرده بودند اما در سال های۹۵ و ۹۶ فعالان فرش توانستند جایگاه سابقشان را پس گرفته و صدرنشین تجارت جهانی فرش دستباف باشند. این دستاورد مثبت اما با توجه به خروج آمریکا از برجام چه وضعیتی در آینده پیدا خواهد کرد؟

 

رضی حاجی آقامیری عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت: اکنون برای صحبت کردن در این باره زود است. نمی توان در شرایط فعلی گفت که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام صادرات فرش دستباف ایرانی به این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

این فعال تولید و تجارت فرش ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده پیش از این گفتند که تحریم فرش ارتباطی به تحریم های هسته ای نداشته است اما در پایان چانه زنی های برجام به عنوان یک امتیاز از طرف مقابل گرفته شده و آن ها هم از سر گیری صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا را پذیرفته اند.

این احتمال وجود دارد که پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران با خروج ترامپ از برجام صادرات فرش دستباف ایرانی به این کشور دچار مشکل نشود.

رضی حاجی آقا میری با اشاره به اینکه در صورت بازگشت تحریم فرش به شرایط پیش از برجام باز می گردیم گفت: حجم تجارت فرش دستباف ایرانی در سال های اخیر به دلیل افزایش صادرات این محصول به آمریکا افزایش یافته بود و اگر دوباره به دوران سابق بازگردیم، با افتی معادل رشد چند سال اخیر رو به رو خواهیم شد. بازار فرش اروپا هم یک بازار مرده است و نمی توان آن را جایگزین بازار آمریکا کرد

 

تحریم ها ارتباطی به صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا ندارد

 

 

 

منبع : اتاق بازرگانی









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :