logo

تذهیب و نقش قالی دو هنر وابسته به یکدیگر

تذهیب و نقش قالی دو هنر وابسته به یکدیگر

تذهیب و نقش قالی دو هنر وابسته به یکدیگر

هنر تذهیب کار با گردش اسلیمی ها و خطوط هم بند و آرایش آنها با گل ها و آذینه ها و نگاره ها بیشتر آثار مینیاتوریست ها و خطاط ها را حاشیه سازی می کند .

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : تذهیب و نقش قالی در حقیقت دو هنر وابسته و متکی به یکدیگر هستند که پیدایش آنها به گذشته های دور بر می گردد و اوج اعتبار آنها در عهد صفویه و کمی جلوتر یعنی در زمان سلطنت تیموریان بوده است.

هنر تذهیب کار با گردش اسلیمی ها و خطوط هم بند و آرایش آنها با گل ها و آذینه ها و نگاره ها بیشتر آثار مینیاتوریست ها و خطاط ها را حاشیه سازی می کند و کار آنها را با جلوه و شکوه بیشتری در معرض دید قرار می دهد .

در حالی که هنرمند نقش قالی با استفاده از همین آذینه ها و نگاره ها حاشیه و متن فرش را طراحی می کند و در کار خود نیز از کاغذهای مدرج میلی متری استفاده می کند.

در حالی که هنرمند تذهیب کار در کارگاه خود از این نوع کاغذها بی نیاز است. گاهی از خطاطی به هنگام طراحی حاشیه برخی از فرش های کرمان ، تهران ، تبریز و شماری دیگر از مراکز قالی بافی استفاده می شود و در داخل کتیبه های حاشیه فرش بیشتر با استفاده از انواع خطوط اشعار و یا نوشته هایی را به مناسبت های مختلف می آوردند و یا گاه به گاه در داخل کتیبه هایی که در متن و یا بالا و پایین فرشینه ها جاسازی می کنند نام سفارش دهنده ، اهدا کننده ، تاریخ بافت و نام بافنده را می آورند که سند اعتبار فرش است و در آینده کار کارشناسان و یا خریداران را در تشخیص آن سهل و ساده می کند .

تذهیب و نقش قالی دو هنر وابسته به یکدیگر

قسمتی از یک قالی قدیمی هریس با طراحی در سبک شاخه شکسته در اندازه های ۳۴۵ * ۶۱۵ سانتی متر که در کتیبه های حاشیه های آن ، اشعاری بافته شده است .

 

تذهیب و نقش قالی دو هنر وابسته به یکدیگر

 

منبع : پرشین وی







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :