logo

حکم متهمان پرونده فرش و گلیم صادر شد

حکم متهمان پرونده فرش و گلیم صادر شد

حکم متهمان پرونده فرش و گلیم صادر شد

مستشار دادگاه ویژه موسوم به گلیم و گبه کرمانشاهان روز دوشنبه در نشست خبری، احکام صادره متهمان پرونده مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاه از سوی دادگاه را تشریح کرد و گفت: متهم ردیف اول به حبس و رد مال محکوم شد و متهمان دوم و سوم این پرونده نیز تبرئه شدند.


خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام کرمی در این نشست خبری؛ سه اتهام متهم ردیف اول این پرونده را اختلال در نظام اقتصادی که برای آن به حبس محکوم شده است، ذکر کرد و افزود: اتهام دوم متهم نیز کلاهبرداری است که برای آن به حبس و رد مال به همه شکات محکوم شده است.
وی اتهام سوم متهم این پرونده را نیز پولشویی ذکر کرد و گفت: متهم بابت این مورد تبرئه شده است.
به گفته مستشار ویژه دادگاه گلیم و گبه کرمانشاه، این آرا امروز به متهمان ابلاغ شده است و آنها می توانند از زمان صدور حکم تا ۲۰ روز اعتراض خود را اعلام کنند.
کرمی در ادامه با بیان اینکه رای دادگاه را ششم اسفند صادر کردیم اما حدود هشت روز درگیر دریافت شماره دادنامه بوده ایم، گفت: پرونده ۱۳هزار شاکی دارد و سیستم توان پالایش سریع آن را نداشت این در حالی است که دریافت شماره دادنامه در حالت عادی تنها ۸۰ ثانیه زمان می برد.
مستشار دادگاه ویژه موسوم به گلیم و گبه کرمانشاهان در ادامه این نشست خبری در باره ادعاهای متهم ردیف اول این پرونده در جریان برگزاری دادگاه گفت: ادعاهای او صرفا برای اخلال در نظم دادگاه و تحریک شکات صورت گرفت زیرا به عنوان نمونه او هیچ پاسخی در باره سوالات دادگاه در باره شمش های طلا نداشت و پاسخ قانع کننده ای در باره زمان، شیوه، مبلغ و محل نگهداری این شمش های ادعایی نداد.
کرمی همچنین اظهار کرد: قرار قانونی بازداشت متهم از روز ۲۵ بهمن به قرار وثیقه ۸۰۰ میلیارد تومانی تبدیل شده است و او اگر مدعی است که اموال زیادی دارد می تواند با سپردن این وثیقه نزد دادگاه تا صدور رای نهایی از زندان آزاد شود.
مستشار دادگاه ویژه موسوم به گلیم و گبه کرمانشاه اظهار کرد: در این پرونده غیر از متهمان ردیف اول، دوم و سوم برخی دستگاه ها نیز کوتاهی و مسامحه کرده اند که به این موضوع نیز رسیدگی می شود.
کرمی همچنین تصریح کرد: متهم علاوه بر تابعیت ایرانی دارای یک تابعیت جعلی افغانی هم بوده است که با آن اقدام به صادر کردن ۲ کانتینر فرش به کشور امارات کرده بود که ما موفق شدیم یک کانتینر را برگشت داده اما کانتینر دیگر در قبال اجاره مکان برای نمایشگاه در امارات هزینه شد.
او در ادامه در باره علت صدور مجوز برای فعالیت اقتصادی متهم با وجود داشتن سوء پیشینه گفت: سوء پیشینه متهم مشمول مرور زمان شده و در زمان صدور مجوز تولید فرش به عنوان سوء پیشینه کیفری موثر محسوب نمی شد.

**گلیم و گبه کرمانشاه، پرونده ای بی سابقه در کشور
سخنگوی پرونده مکتب موسوم به فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان نیز در ادامه این نشست خبری گفت: رسیدگی سریع به این پرونده با ۱۳ هزار شاکی و حجم ۱۲۲ هزار صفحه ای در سیستم قضایی کشور بی سابقه است.
دانیال هودرجی افزود: اگر این پرونده به صورت سنتی ابلاغ می شد علاوه بر زمان بر بودن به ۹۱۰ هزار برگه کاغذ A4 نیاز بود که به همین دلیل به صورت الکترونیکی انجام شد که هرچند این روش هم به دلیل مشکلات فنی باعث تاخیر چند روزه در اعلام حکم شد.
وی تصریح کرد: شکات و وکلای آنان برای اطلاع و دریافت رای می توانند از فردا سه شنبه ۱۵ اسفند به شعبه دادگاه یا دادگستری مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: در تلاشیم که اموال موجود متهم را به بالاترین میزان ممکن به فروش برسانیم.
وی همچنین در باره ادعای متهم در دادگاه در باره داشتن مالکیت ۲ کارخانه نیز گفت: یکی از ۲ شرکت مورد ادعای او به علت بازپرداخت نکردن اقساط در بازداشت بانک و دومی هم ورشکست شده است.
سخنگوی پرونده مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان در ادامه اظهار کرد: اگر پرونده به صورت فوق العاده پیگیری شود تا یکی ۲ ماه آینده به دیوان می رود.
هودرجی افزود: با پیگیری های انجام شده قرار است دولت هم خارج از نوبت و در اسرع وقت به پرونده رسیدگی کند اما نمی توان زمان مشخصی برای نهایی شدن آن در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه اولویت پرداخت پول به شکات به تناسب مبالغی که قبلا دریافت کرده اند، پرداخت می شود، افزود: یعنی اگر کسی قبلا پولی دریافت کرده باشد در واقع از اصل سرمایه اش بوده است.
هودرجی افزود: هیاتی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارزیابی ارزش و خریداری اموال و اقلام متهم مامور شده است.
وی همچنین گفت: دادستانی کرمانشاه در حال بررسی اتهام مدیران استانی در این پرونده است که آیا دخالت مدیران جرم است یا تخلف.
رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود چهار سال پیش با ادعای پرداخت سودهای ۶۰ و ۷۰ درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرد.
او در پوشش کارگاه های تولید و فروش فرش و سنگ های تزئینی و تبلیغات گسترده در صدا و سیما و چند نشریه محلی، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از ۱۳ هزار نفر را جذب و در نهایت کلاهبرداری کرد.
سرانجام در آبان ۱۳۹۵ در حالی که به گفته مسئولان انتظامی در حال فرار از کشور بود، دستگیر شد.

 

حکم متهمان پرونده فرش و گلیم صادر شد

 

 

منبع : ایرنا









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :