logo

صادرات صنایع دستی بدون محاسبه زیور آلات و فرش به ۵۰۰ میلیون دلار رسید

صادرات صنایع دستی بدون محاسبه زیور آلات و فرش به ۵۰۰ میلیون دلار رسید

صادرات صنایع دستی بدون محاسبه زیور آلات و فرش به ۵۰۰ میلیون دلار رسید

فرهنگ سازی برای استفاده از صنایع دستی ایرانی باعث می‌شود، مردم با هنر‌های فاخر و بومی کشورمان آشنا شوند و قدر بند بند انگشت هنرمندان ایرانی و تمدن کهن و هویت تاریخی صنایع دستی ایران را بیشتر بدانند.

 

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش :  امروز در ایران بیش از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال است و ایران رتبه سوم از نظر تنوع صنایع دستی را در جهان به خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر به علل مختلفی، چون مهاجرت مردم به شهرها، صنعتی شدن، درآمد پایین هنرمندان برخی رشته‌ها در کنار سختی‌های بسیار آن، برخی از رشته‌ها منسوخ شده است و آثار به جای مانده از آن تنها در موزه‌ها نگهداری می‌شود.
­

عادله شوش پور هنرمند تذهیب گل و مرغ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ۱۵ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم، وقتی می‌گوییم گل و مرغ بسیاری از مردم با این هنر آشنایی ندارند.

وی افزود: تبلیغات نقش مهمی در شناساندن بیشتر هنر‌های دستی و سنتی کشور ایفاء می‌کند.

بیتا پاد نیز گفت: ۱۴ سال است که در هنر تذهیب فعالیت می‌کنم و یکی از کار‌هایی که انجام داده ام، عقدنامه به سبک هنر‌های ایرانی قاجاری است.

وی افزود: به حمایت نیاز داریم و اگر مکان‌هایی برای نمایش هنر‌های دستی، ملی و اسلامی در اختیار هنرمندان قرار گیرد آن‌ها می‌توانند با هزینه‌ای کمتر و آسان‌تر آثار خود را عرضه کنند.

پاد گفت: ما نیز می‌توانیم با کاربردی کردن صنایع دستی و پایین آوردن قیمت‌ها این هنر ارزشمند ملی را حفظ کنیم و در مسیر ماندگاری آن قدم برداریم.

صنایع دستی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد،​ از آن به عنوان اقتصاد سبز یاد می‌شود، صنایع دستی به کمک دستان هنرمندان کشورمان شکل می‌گیرد و در نهایت بدون هیچگونه آلودگی محیط زیستی به طبیعت باز می‌گردد. هم اکنون حدود ۳ میلیون استادکار هنرمند به همراه خانواده‌های خود از این راه ارتزاق می‌کنند.

شاهرخ پوری هنرمند رشته نمد مالی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: به علت تلفیق نمد، چرم و جاجیم و نوآوری در این عرصه ۷ بار نشان ملی، مهر اصالت یونسکو در سال ۲۰۱۲ و نفر دوم نوآور کشور در سال ۹۱ را دریافت کردم.

وی افزود: نمد یکی از رشته‌های منسوخ شده و مختص ایران است که بافت سنّتی دارد و با پشم تولید می‌شود و هم اکنون از نمد به عنوان لباس، کلاه، کفش، کیف و زیر انداز استفاده و صادر نیز می‌شود.

پوری با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانم که به کمک این هنر از هویت فرهنگی خود دفاع کنم افزود: اما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و با کمک و بسترسازی‌های دولت، تخصیص وام و تشویق هنرمندان این اتفاق می‌افتد.

وی تأکید کرد: انگیزه را باید در جوانان به وجود آورد و باید کار کنیم، تلاش کنیم و با عشق باید کار کنیم.

فریدون غفاریان نیز در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال است که روی حکاکی شیشه کار می‌کنم، گفت: ما لشکری بی جیره و مواجب هستیم که خود آموختیم، خود تولید و بازاریابی می‌کنیم و آثار را به فروش می‌رسانیم.

وی افزود: بعد از سی سال فعالیت در این عرصه از من می‌پرسند چه داری؟ می‌خواهم بگویم عشق دارم که در وجودم است و هرباری که وقفه‌ای طولانی بین کارم می‌افتد می‌بینم که در حال بیمار شدن هستم به سرعت به سمت کار می‌روم و تا وقتی کار انجام می‌دهم سلامت هستم.

به گفته مسئولان بر اساس فاکتور‌های فروش، بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی صنایع دستی داشته ایم و صادرات صنایع دستی کشورمان بدون محاسبه زیور آلات و فرش، از درگاه‌های گمرک و به صورت چمدانی به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است؛ و به گفته مسئولان بر اساس ظرفیتی که در این عرصه وجود دارد این رقم می‌تواند تا ۲ میلیارد دلار افزایش یابد و این در حالی است که رقبایی چون هند و چین صادرات ۵ میلیادری دارند.

 

صادرات صنایع دستی بدون محاسبه زیور آلات و فرش به ۵۰۰ میلیون دلار رسید

 

منبع : خبرگزاری صداوسیما







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :