logo

صنعت نساجی تک محصولی کاشان و آران و بیدگل رو به موت است

صنعت نساجی تک محصولی کاشان و آران و بیدگل رو به موت است

صنعت نساجی تک محصولی کاشان و آران و بیدگل رو به موت است

نماينده مردم شهرستان های كاشان و آران و بيدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کارگری در کاشان اورژانسی شده و صنعت نساجی تک محصولی کاشان و آران و بیدگل رو به موت است دولت محترم به فریاد کارگران در قطب فرش ماشینی جهان و کشوربرسد.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : سیدجواد ساداتی نژاد، با توجه به نوسانات بازار ارز و شرایط حساس و خطیر کاهش تولیدات نساجی و فرش ماشینی در کاشان بدنبال کاهش نقدینگی برای تامین مواد اولیه در گفتگو با خبرنگاران گفت: کاشان شهر کارگری با حدود ۷۰ هزار کارگر یعنی ۲۵۰ هزاربیمه پرداز است که عمده صنایع آن صنایع ریسندگی و بافندگی است.

وی با اشاره به اینکه در کاشان و آران و بیدگل در حوزه بافندگی دومین قطب تولید فرش ماشینی در جهان هست گفت: این منطقه بدلیل تراکم بسیار زیاد حوزه بافندگی تک محصولی با تمام نقاط قوت و ضعف آن به حساب می آید.

به گفته وی،اکنون با این نوسانات ارزی که بعد از برجام اتفاق افتاد و با شروع تحریم هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به جهت فشار به بانک ها آغازشد چند مساله و چالش بحرانی برای صنایع نساجی و فرش ماشینی این منطقه ایجاد کرده است.

نماينده مردم شهرستان های كاشان و آران و بيدگل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانیکه تولید فرش با تراکم بالا و نیازبه واردات نخ ظریف از ترکیه شد ۱۰۰ خط تولید نساجی برای تولید داخل در کشور راه اندازی شد که ۵۰ خط تولید آن با فنّاوری بسیار خوب و بالا در کاشان و آران و بیدگل مستقر شد.

۵۰ خط تولید نساجی در آستانه تعطیلی و رکود

ساداتی نژاد، اظهارداشت:اکنون این خطوط تولید به دلیل اینکه شرایط ایجاد ال سی و شرایط قبلی را برای تأمین الیاف ندارند و به پول نقد نیاز دارند در تأمین الیاف برای تهیه نخ ازنظر مالی دچار مشکل شدند و در بحران تعطیلی و توقف تولید و بیکاری کارگران خود هستند.

به گفته وی، طبیعتاً کارخانه‌های ریسندگی که دچار مشکل شدند برای اینکه بتوانند تولید نخ را انجام دهند به تأمین مالی سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه که تقریباً کمترین آن‌ رقمی حدود ۱۰ تا ۱۵ و بیشترین آن‌حدود ۳۰ میلیارد تومان است نیازمندهستند.

وی، رسیدگی عاجل به این بحران را از وزیر کار و اقتصاد با تدبیر ویژه خواستارشد و گفت:در صورتی که این تامین مالی و مواد اولیه برای صنایع نساجی فراهم نشود صنایع بافندگی فرش هم نخواهند توانست تولید کنند و خطوط تولید آنها نیز تعطیل خواهدشد.

به گفته وی، تولیدکننندگان صنعت فرش ماشینی در گذشته خرید نخ را بصورت اعتباری از ترکیه داشتند ولی الان تولیدکننده ای که نخ را با دلار ۳۷۰۰ تومان خریده و فرش آن را بافته و فروخته است اقساط نخ را از کجا بیاورد بدهد دلار هم که قاچاق است دلار ۴۲۰۰ تومان هم که به این تولید کننده نمی دهند واختصاص ارز دولتی برای این خریدهای اعتباری در سامانه پیش بینی نشده است.

پذیرش دولت در لزوم ایجاد بازار ثانویه/ آغاز به کار بازار ارز ثانویه از هفته آینده

وی لزوم شکل گیری یک بازار ارز ثانویه را تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دولت ایجاد این بازار و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان برای یکسری اقلام و مایحتاج اساسی را پذیرفت و این بازار ثانویه ارز در حوزه بورس از هفته آینده باز می شود.

به گفته وی، فضای کارگری در کاشان اورژانسی شده است و نبض کارگران کاشانی کند می زند دولت محترم باید به فریاد آنها برسد.

نماینده کاشان تک محصولی بودن منطقه را تاکید و نشست اضطراری وزرای کار،اقتصاد و صنعت را برای حل بحران بصورت موکد خواستارشد و گفت:

حضور استاندار در بازدید از شرایط حساس و سرنوشت ساز نساجی منطقه یک ضرورت است تا با گذاشتن یک جلسه اضطراری به این وضعیت رسیدگی شودو از بحران نجات یابد.

کاشان با اصفهان فرقی ندارد/۶۰هزار کارگر کاشانی منتظر تدبیر عاجل و مدبرانه استاندار هستند

ساداتی نژاد، خطاب به استاندار اصفهان نیز گفت: الان زمانی است که شما در کاشان و آران بیدگل حضور پیدا کنید و از نزدیک وضعیت صنایع منطقه را برسی و بازدید کنید.

وی با تاکید بر اینکه «کاشان با اصفهان فرقی ندارد» تصریح کرد: همانطور که استاندار محترم در شب عید برای رفع مشکل کشاورزان اصفهان تدبیر درست کرد و مدبرانه عمل کرد و در هیات دولت بست نشست تا ۴۰ میلیارد تومان برای کشاورزان گرفت و بین آنها توزیع کرد و مشکل را بصورت موقت حل کرد الان نیز ۶۰ هزار کارگر کاشانی و کارفرمایان و ۲ هزار تولیدکننده در این شهرستان منتظر همان تدبیر عاجل و موثر هستند.

ساداتی نژاد، خطاب به استاندار که وقت نامه نگاری گذشته است و وی یک ماه نیم است که مکاتبات و جلسات متعدد و فراوان با مقامات بلند پایه کشور دارد و اثری نداشته است گفت: استاندار به عنوان نماینده ارشد دولت در اصفهان باید با حضور در پایتخت و گفتگو با مسوولان ذی ربط مشکل را حل کند تا بحران به یک گره کور تبدیل نشود چرا که اگر کارخانه ای بسته شود به آسانی باز نمی شود.

صفر شدن صادرات کاشان در صورت عدم تامین نقدینگی صنایع نساجی منطقه

وی گفت: اگر به مساله تولید و تامین مواد اولیه برای صنایع نساجی و فرش ماشینی کاشان و آران و بیدگل با توجه به بحران ارزرسیدگی نشود صادرات کاشان هم صفر خواهد شد.

به گفته وی، در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم مقابله نیاز به برنامه ریزی و یکسری تفویض اختیارات مرکز به استان و از استانداری ها به فرمانداری ها در حل سریع مشکلات بدون انتظار و وقت کشی هماهنگی با تهران و تایید کشوری را می طلبد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، واگذاری اختیارات و تفویض اختیارات دولت به مراکز استان و تفویض اختیار استانداران به فرمانداران شهرستان ها را پیشنهاد و راهکار خود در حل مشکلات موجود تاکیدکرد و گفت: تفویض اختیارات می تواند کمک فراوانی در سرعت رفع مشکلات و گره گشایی امور داشته باشد.

ساداتی نژاد، راهکار مقابله و اهتمام دولت در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم را بالاترین تفویض اختیار به مراکز استان و شهرستان ها درراستای حذف بروکراسی اداری تاکیدکرد و گفت:اگر استانداران منتظر هماهنگی و بروکراسی اداری با پایتخت و شهرستان ها منتظر استان در حل مشکلات باشند کاری پیش نخواهد رفت.

مقابله با تحریم های فلج کننده، بروکراسی اداری فلج کننده/ کاشان در تحریم بروکراسی اداری اصفهان

وی، حذف بروکراسی اداری فلج کننده را راهکار مقابله با تحریم های فلج کننده برشمرد و گفت: ۳۰ درصد مشکلات از تحریم است و ۷۰ درصد آن ناشی از بروکراسی اداری است.

به گفته وی کاشان به عنوان دومین شهرستان استان اصفهان در تحریم اصفهان و بروکراسی اداری است.

نماینده کاشان در پایان مژده قول مساعد وزرای اقتصاد و صنعت در بازدید و حضورنمایندگان آنها از وضعیت بحرانی صنایع نساجی و فرش ماشینی کاشان و آران و بیدگل را خبرداد و گفت: دکتر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی بدنبال پیگیری و درخواست وی مبنی بر حضور نمایندگان دولت در بازدید از شرایط حساس و خطیر صنایع نساجی و فرش ماشینی کاشان و آران و بیدگل قول مساعد خود بر اعزام و حضور آقای باقری معاون بانکی وی و مهندس محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیزاعزام و حضور سرکار خانم مهندس گلنار نصرالهی را نیز به عنوان مشاور وزیر در امور صنایع نساجی را به این منطقه اعلام کردند.

ساداتی نژاد، با تاکید بر گفتگو، نامه نگاری، درخواست و رایزنی خود مبنی بر حضور دکتر محمدرضا حسین‌زاده به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملی رابرای حضور و اختصاص خط اعتباری در حل بحران مالی تامین مواد اولیه تاکیدکرد و گفت: وزرای اقتصاد و صنعت قول مساعد دادند که نمایندگان آنها هفته آینده برای بازدید و گره گشایی در این منطقه حضور پیدا خواهندکرد.

شایان ذکر است: صاحبان واحدهای تولیدی صنایع نساجی و فرش ماشینی شهرستان آران وبیدگل با ۷۰۰ واحد تولیدی و سه شهرک صنعتی در نشست هم اندیشی خود کاهش برخی از خطوط تولیدی را به مدت ده روز در دستور کار قرار دادند و معتقدند مکاتبات مختلفی از ابتدای امسال برای تامین مواد اولیه و رفع مشکلات پیش رو با مسئولان استانی وکشوری داشته اند و تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

این شهرستان پایین ترین نرخ بیکاری استان را دارد.

 

 

صنعت نساجی تک محصولی کاشان و آران و بیدگل رو به موت است

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :