logo

فرش افشار تکاب مراحل ثبت جهانی را طی و امسال به ثبت می رسد

فرش افشار تکاب مراحل ثبت جهانی را طی و امسال به ثبت می رسد

فرش افشار تکاب مراحل ثبت جهانی را طی و امسال به ثبت می رسد

رئیس اداره فرش، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: فرش افشار تکاب معروف به “فرش آهنین” مراحل ثبت جهانی را طی و امسال به ثبت می رسد.

 

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : فرش افشار تکاب جهانی می شوداسد درویشی رئیس اداره فرش، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: فرش افشار تکاب مراحل ثبت جهانی را طی کرده و امسال به ثبت خواهد رسید پیش از این نیز فرش ماهی خوی ثبت جهانی شده است.

قالی افشار که از شهرت جهانی برخوردار است و در نقشه و رنگ‌های آن از طبیعت و نقاط مختلف آذربايجان، الهام گرفته شده است و دارای بهترین کیفیت می باشد تا جایی که به “فرش آهنین” معروف است.

وی افزود: این فرش عمدتا در شهرستان تکاب که از جمله معروف ترین مناطق قالی در استان آذربایجان غربی است بافته می شود.

رئیس اداره فرش، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه همه ساله در مناطق مختلف استان بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع به ارزش تقریبی افزون بر ۷ هزار میلیارد تومان فرش دست بافت تولید می شود اظهارداشت: بر اساس برآورد، سالانه ۲۰ میلیون دلار فرش دستبافت از استان صادر می شود.

درویشی با اشاره به مهم ترین مزیت رقابتی فرش های استان گفت: ذات فرش ایرانی و شهرت فرش ایرانی به لحاظ زیبایی و نقوش هم چنین کیفیت مواد اولیه در سطح جهان بی نظیر است و در آذربایجان غربی نیز فرش‌های دستباف به لحاظ رنگ، دوام و نحوه تولید بسیار زیبا بوده و به همین دلیل نیز فرش ماهی افشار در سطح جهان مشهور است.

وی با بیان اینکه کیفیت و طرح فرش های تولیدی در استان با سلیقه بازار های خارجی مطابقت دارد، اظهار کرد: براساس تقسیم بندی های صورت گرفته در شمال و مرکز استان عمدتا ۲ نوع فرش بنام‌های ریزماهی و فرش ابریشمی بافته می‌شود که فرش ریزماهی خوی هم ثبت ملی و جهانی شده است و به کشورهایی از جمله روسیه و اروپا صادر می‌شود.

درویشی تصریح کرد:از مشکلات قالی بافان استان می توان به بازاریابی در سطح جهانی و داخلی اشاره کرد که طراحان و تاجران باید به این موضوع توجه کنند و هم چنین در سال های اخیر بحث تحریم نیز به مشکلات قالیبافان اضافه شد و باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه صادرات فرش به کشور های آمریکای شمالی و اروپا شد.

وی در ادامه تصریح کرد: وضعیت صادرات فرش استان هنوز با ایده آل ها فاصله دارد و همچنین به دلیل تحریم و تغییر ذائقه ای که در بازارها داخلی و خارجی صورت گرفته جا دارد طراحان و تاجران استان در این مقوله توجه بیشتری بکنند تا بتوانیم فضای مساعدی را برای ارتقای صادرات فرش استان فراهم کنیم.

رِئیس اداره فرش و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ۷۲هزار نفر در هنر و صنعت فرش این استان فعالیت می کنند و ۱۵ هزار قالیباف بیمه هستند اعلام کرد: مابقی قالی بافان از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر از مزایای خدمات بیمه ای بهره مند خواهند شد.

 

فرش افشار تکاب مراحل ثبت جهانی را طی و امسال به ثبت می رسد

 

منبع : خبر فارسی







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :