logo

یک مرکز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان شناسایی شد

یک مرکز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان شناسایی شد

 یک مرکز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان شناسایی شد

به گزارش ویبره – اخبار داخلی (دام و طیور) : دکتر محمد سعیدی با اعلام این خبر اظهار کرد: انجام آزمایشات و اخذ نمونه‌های مختلف از این کانون حکایت از وجود ویروس آنفلوانزای فوق حاد در این روستا دارد.

وی از انجام اقدامات پیشگیرانه با محوریت فرمانداری سرخه در این منطقه خبرداد و اضافه کرد: با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و با همکاری و همراهی مردم روستا در مدت ۴۸ ساعت، اقدامات پیشگیرانه و از جمله ضدعفونی و گندزدایی از همه اماکن خطرزا که از آن پرنده زنده معدوم شده، انجام گرفت، ضمن اینکه اقدامات قرنطینه‌ای و اطلاع‌رسانی عمومی در این منطقه صورت گرفت.

وی با قدردانی از نقش اثرگذار و حضور میدانی فرماندار و عوامل فرمانداری و دستگاه‌هایی چون نیروی انتظامی، سازمان حفاظت محیط زیست، اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا و همچنین حمایت‌ها و همراهی مراجع قضایی و مسئولین استانداری بویژه مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: مدیریت بحران در چنین مواقعی در مدیریت زمان عملیات بسیار موثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از اقدامات دامپزشکی استان در این ارتباط خبرداد و گفت: همکاران دامپزشکی در سطوح سازمانی و اکیپ‌های مختلف عملیاتی توانستند مراحل اطلاع رسانی‌، قرنطینه، معدوم سازی و پاکسازی را با هدف کنترل این کانون روستایی، به نحو احسن مدیریت و اجرا کنند.

سعیدی از ممنوعیت خروج طیور از این کانون روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: برابر پروتکل تعریف شده با نصب بنر در مبادی مختلف روستا، توزیع بروشور آموزشی و اطلاعیه خانه به خانه تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه ماکیان به این روستا ممنوع شده است.

وی، نقش مردم را در توجه و رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و کنترل بیماری، حیاتی دانست و گفت: متاسفانه این کانون در اثر بی‌توجهی یکی از ساکنین و خرید و انتقال طیور آلوده از خارج استان به داخل روستا بوجود آمده است.

این دامپزشک، نتیجه این بی‌توجهی را وارد آمدن خسارات فراوان به سرمایه‌های مردم عنوان کرد و افزود: آسیب به بیت‌المال و هزینه‌کرد بالا از اعتبارات دولتی، تهدید و در خطر بودن سایر مناطق روستایی و مرغداری‌های صنعتی، واحدهای مرغ تخمگذار، پولت و مرغ گوشتی و سایر ماکیان در سطح استان را از دیگر پیامدها و خطرات ناشی از این بی‌توجهی است.

وی با اشاره به خطرات ناشی از این بیماری به همه دست اندرکاران صنعت طیور استان توصیه کرد: ضوابط سختگیرانه امنیت زیستی و قرنطینه‌ای را در واحدهای خود اعمال کنند.

این دامپزشک از هم استانی‌ها و خصوصا روستاییان و افرادی که مبادرت به نگهداری هرگونه طیور بویژه مرغ بومی، بوقلمون،اردک و غاز و.. می‌کنند خواست، با اقدامات پرخطر غیربهداشتی و به‌ویژه خرید طیور فاقد هویت از مناطق آلوده یا افراد دوره‌گرد موجبات وارد آوردن خسارات غیرقابل جبران به سرمایه طیور استان و تهدید اقتصاد ملی و سلامت عموم را فراهم نکنند.

 

یک مرکز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان شناسایی شد

 

منبع : ایسنا









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :