logo

مشاغل خانگی با شناسایی مشکلات بازار از حالت رکود خارج می‌شود

 مشاغل خانگی با شناسایی مشکلات بازار از حالت رکود خارج می‌شود

مشاغل خانگی با شناسایی مشکلات بازار از حالت رکود خارج می‌شود

در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه جدی بسیاری از کشورها است، توجه به مشاغل خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و می‌توان گفت بسیاری از تولیدات مشاغل خانگی قابلیت رقابت با کالاهای چینی را دارند.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : کسب وکارهای خانگی امروزه به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود و کار در منزل یکی از شغل‌هایی است که برای برخی جذابیت‌های خاص خودش را دارد، این نوع از کسب و کار بسیاری از مشکلات دنیای مدرن را حل می‌کند.

طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی برعهده جهاددانشگاهی قرار گرفته که خراسان‌جنوبی جزء هشت استانی است که به صورت پایلوت این طرح در آن اجرا می‌شود.

شناسایی مشاغل خانگی و اتصال آن به بازار از اهداف این طرح بوده و جهاددانشگاهی استان با همکاری با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر این دو هدف را فراهم می‌کند.

به سراغ یکی از فعالان مشاغل خانگی استان آمدیم که در حرفه ” جاجیم و گلیم” که یکی از مشاغل مزیت‌دار استان محسوب می‌شود، فعالیت می‌کند.

جاجیم به صورت سنتی برروی دار زمینی ساده به صورت نواری به عرض ۱۸الی ۳۵ سانتی متر و طول هشت تا ۱۲ متر و گاهاً ۲۰ متر بسته به اندازه وابعاد محیط کارگاه بافته می‌شود.

جاجیم که در اصطلاح محلی به آن ” جاجُم ” گفته می‌شود، از قدیمی‌ترین بافته‌ها و یکی ازمشاغل مهم و پررونق زنان خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

جاجیم دست بافته‌ای است تار نما شبیه پَلاس و گلیم با نقوش راه راه رنگی که از نخ‌های رنگین وظریف پشمی یاپنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو ساخته می‌شود .

حمایت از مشاغل خانگی کمک به اقتصاد پایدار

فروزان‌نیا، پشتیبان مشاغل خانگی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: طی چهار سال پیش از مشهد به بیرجند نقل و مکان کردیم و در ابتدای کار تسهیلات پیشنهادی برای شروع به کار بسیار کم بود.

این پشتیبان مشاغل خانگی در استان ادامه داد: طی دو سال ابتدایی فعالیت را در روستا داشتیم که رفت و آمد مشکل بود.

فروزان نیا ادامه داد: در زمان فعالیت در شهر مشهد نیروی کار ارزان قیمت در اختیار داشتیم و اما در زمان فعالیت در بیرجند با مشکلات اقتصادی از جمله نبود مواداولیه مرغوب، گردشگر و تاجر خارجی با مشکل مواجه بودیم.

وی نبود نیروی کار متعهد را از جمله مشکلات در شروع به کارش عنوان و اظهار کرد: یکی از مهم ترین معضلات نبود کارشناس حرفه‌ای در صنایع دستی و عدم هماهنگی و همفکری صنعتگران با یکدیگر است.

این کارآفرین جاجیم و گلیم استان بیان کرد: در حال حاضر در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کنیم و اینترنتی محصول خود را به فروش می‌رسانیم.

فروزان نیا اضافه کرد: بیشتر محصولات شامل؛ کیف نان، کوزه‌های کاغذی، کیف و کفش است که به سبک سنتی و قدیمی ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: هر پنج سال محصول خود را مطابق با نیاز بازار عوض می‌کنیم و این محصولات قابلیت رقابت با محصولات چینی را دارد.

این پشتیبان مشاغل خانگی تصریح کرد: سعی کردیم در تولید محصولات نوآوری داشته باشیم تا با بازار بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم.

فروزان نیا ادامه داد: عدم همکاری ادارات برای رایزنی در زمینه فروش محصولات خود و برخوردهای نامناسب دستگاه‌های اجرایی استان گسترش فروش در استان را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر مشغول به کار و افرادی برای بازاریابی در مشهد و شیراز فعالیت دارند که ظرفیت بکارگیری ۵۰ نفر نیروی کار را نیز داریم.

این پشتیبان مشاغل خانگی یادآورشد: پرداخت تسهیلات از بانک‌ها به صورت نامناسب و مشکلات برای گرفتن وام از جمله تهیه ضامن داریم.

فروزان نیا تصریح کرد: حمایت از مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک به اقتصاد پایدار استان کمک کرده و رونق آنها را در پی دارد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح و اتصال به بازار این مشاغل فروش آنها را افزایش داده و باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه فعالیت می‌شود.

با شناسایی مشکلات بازار، مشاغل خانگی از حالت رکود خارج می‌شود

مجتبی ابراهیمی، رییس طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی در خراسان جنوبی گفت: طرح ملی مشاغل خانگی به مدت شش ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: تنها فعالان بازار می‌توانند ما را در اجرای این طرح راهنمایی کنند تا مشکلات بازار را شناسایی و مشاغل خانگی از حالت رکود خارج شود.

مدیر طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی در خراسان جنوبی تصریح کرد: از ۳۵۰ مشاغل خانگی به ۴۳ شغل خانگی رسیدیم که این مشاغل بازار درآمد آنها پایدار و نیاز بازار هستند.

ابراهیمی ادامه داد: اجرای طرح مشاغل خانگی در سه فاز انجام می‌شود که فاز اول آن شناسایی مشاغل خانگی، فاز دوم ثبت نام متقاضی و فاز سوم ارتباط آنها با برند، شرکت‌ها و پشتیبان ان برای اتصال به بازار است.

وی بیان کرد: سعی داریم با برندهای ملی و استانی و نیز پشتیبانان قوی استانی نیز توافقاتی در راستای اتصال به بازار داشته باشیم.

رییس طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی در خراسان جنوبی گفت: اگر پشتیبان محلی یک برند معرفی کرده می‌توانیم با آن به مذاکره کرده ولی به شرطی که انتظارات آنها از لحاظ جنس، طرح و کیفیت رعایت شود.

 

مشاغل خانگی با شناسایی مشکلات بازار از حالت رکود خارج می‌شود

 

منبع : ایسنا







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :