logo

مشکلات هنر قالی بافی ، از عدم‌حمایت کافی از بافندگان تا نبود طرح بروز برای آنها

مشکلات هنر قالی بافی ، از عدم‌حمایت کافی از بافندگان تا نبود طرح بروز برای آنها

مشکلات هنر قالی بافی ، از عدم‌حمایت کافی از بافندگان تا نبود طرح بروز برای آنها

رئیس اتحادیه فرش دستباف بجنورد از عدم‌حمایت کافی از بافندگان و مشکل نبود طراح و طرح مناسب و به‌روز برای بافندگان فرش دستباف به‌عنوان گوشه‌ای از مشکلات هنر قالی‌بافی یادکرد.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : ابوالقاسم محمدی در گفتگو با خبرنگار فارس در بجنورد از عدم استقبال مردم از فرش دستباف گفت و اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد از فرش دستباف تولیدی در بجنورد به فروش می‌رسد و مابقی به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف بجنورد افزود: با توجه به این‌که قیمت فرش دستباف در استان ما کمتر از دیگر استان‌های کشور است ولی مردم توان خرید فرش دستباف برای مصارف خانگی را ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه فرش دستباف به‌عنوان صنایع‌دستی موردتوجه نبوده و رسیدگی‌های لازم از طرف مسئولین برای بافندگان خانگی و دارندگان کارگاه‌های قالی‌بافی انجام‌نشده است.

محمدی با اشاره به این‌که فقط تعداد کمی از فرش‌های تولیدی استان ما صادر می‌شود و همین تعداد کم به‌واسطه استان‌های دیگر ازجمله اصفهان و تهران و تبریز و … است گفت: نداشتن صادرات مستقیم ما از استان فقط یکی از مشکلات فرش دستباف استان است و از دیگر مشکلات اساسی بافندگان به‌روز نبودن طراح، طرح و نقشه فرش است که با این مشکل سال‌هاست مواجه هستیم و یکی از علل کاهش میزان فروش فرش دستباف نیز اینگونه موارد است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ پروانه کسب برای کارگاه تولیدی فرش دستباف در بجنورد صادرشده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف بجنورد با اشاره به مشکلات بافندگان به تشریح علت کم شدن تعداد بافندگان پرداخت و اظهار داشت: درآمد بافندگان خیلی پایین است، حدوداً بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر بافنده بیمه نشده در بجنورد داریم که در حال کار هستند و با توجه به شرایط کار سخت بافندگی و ازکارافتادگی و بیماری در آینده برای آن‌ها تعداد زیادی از بافندگان با نداشتن بیمه مجبور به‌کار در کارگاه‌های بافندگی با دستمزدهای پایین هستند.

محمدی ادامه داد: فروشگاهی برای عرضه مواد اولیه فرش در شهر وجود ندارد و بافندگان خانگی با مشکل تهیه مواد اولیه مواجه هستند و کارگاه‌ها نیز مواد اولیه خود را از استان‌های دیگر تأمین می‌کنند، علاوه بر این قرار بر صدور وام خوداشتغالی برای بافندگان و حمایت مسئولین بوده است که هیچ رسیدگی تاکنون انجام نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۵ هزار دار قالی در بجنورد وجود دارد و با توجه به کلاس‌های آموزشی که برای بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف برگزارشده است، اما همچنان طرح‌های تولیدی به‌روز و موردپسند که بازار فروش داشته باشند به تعداد محدود و کم تولید می‌شود.

وی در پایان از مردم خواست تا هرگونه شکایت از فروشندگان فرش دستباف را به اتاق اصناف گزارش دهند تا رسیدگی‌های لازم انجام گیرد.

گفتنی است در شهر بجنورد سالانه حدود ۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف با طرح‌های نائین و اصفهان و تبریز و ترکمن تولید می‌شود که طرح‌های به‌روز و برگزیده آن به‌واسطه تجار دیگر استان‌ها و به نام استان دیگر به خارج کشور صادر می‌شوند.

 

مشکلات هنر قالی بافی ، از عدم‌حمایت کافی از بافندگان تا نبود طرح بروز برای آنها

 

منبع : خبر فارسی







کلیدواژه ها: ، ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :