logo

معرفی گلیم عنبران یکی از افتخارات ایران

معرفی گلیم عنبران یکی از افتخارات ایران

معرفی گلیم عنبران یکی از افتخارات ایران

می گویند دارهای گلیم منطقه مرزی عنبران شهرت جهانی داشته و بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : شهر مرزی عنبران به دلیل داشتن دارهای گلیم بی‌شمار در زیر سقف خانه‌ها، شهرت جهانی داشته و اسم گلیم عنبران یکی از افتخارات ایران است.

از زمان تأسیس شرکت صنایع دستی منطقه‌ شمالغرب و در سال ۱۳۶۹، تولید گلیم و جاجیم و ورنی و فرش در مناطق مختلف استان شروع و در برخی از مناطق ساختمان‌هایی تحت عنوان دفتر تولید در عنبران سفلی شهرستان «نمین» برای تولید گلیم و در «قوشه سفلی» شهرستان مشگین شهر برای تولید فرش و در «برندق» شهرستان خلخال برای تولید جاجیم ایجاد شد.

بخش کوچکی از ایران با شهرت جهانی

پیکره سنگی «بابا داود» عنبران، نمایشگاه صنایع دستی عنبران، پیکره سنگی «عقاب تالش»، «ثپه گاندمه هو»،«کهریز خان حونی»، سه شنبه بازار و جمعه بازار عنبران و منطقه توریستی «تانگی» از جمله نقاط دیدنی شهر عنبران هستند.

عنبران علیا قدیمی ترین روستای استان اردبیل بوده که بقول شاعر فقید شیخ ضاء الدین شفیقی عنبرانی روستایی چسبیده به مرز که ملکش استثنایی است. برای اهل سلوک و طریقت نام عنبران علیا کلمه‌ای آشناست. علاوه برآثار دوره اسلامی باقیمانده تاریخ چندهزار ساله زندگی بشری در جای جای روستا به چشم می‌خورد.

از نظر طبیعی نیز به دلیل وجود چشمه‌های متعدد نام سرزمین چشمه‌های جوشان نیز به این روستا اطلاق شده و بخاطر وجود معماری ویژه خانه‌های پلکانی آن را ماسوله اردبیل هم معرفی کرده‌اند.

چشمه «چپلی حونی»، «نبی حونی»، «کانه ک حونی»، «ابوزه حونی»، «کیه حونیو»، منطقه توریستی «اینرو»، منطقه توریستی «تاوله شوون»، و منطقه توریستی «باند بوغ» از جمله مناطق گردشگری عنبران است.

بخش عنبران شهرستان نمین بیش ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از این تعداد یاد شده، ۳۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

 

معرفی گلیم عنبران یکی از افتخارات ایران

 

منبع : کتاب قالی ایران







کلیدواژه ها:


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :