logo

نمایش قالی و قالیچه هایی با طرح قرآنی در موزه آستان قدس رضوی

نمایش قالی و قالیچه هایی با طرح قرآنی در موزه آستان قدس رضوی

نمایش قالی و قالیچه هایی با طرح قرآنی در موزه آستان قدس رضوی

به مناسبت ماه نزول قرآن، قالی‌ها و قالیچه‌هایی نفیس که سوره یا آیاتی از قرآن به شکل هنرمندانه‌ای بر آن بافته شده، در گنجینه فرش موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.


خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: فرش‌ها و قالیچه‌هایی نفیس دستباف که به نوعی آیات قرآن مجید به شکل هنرمندانه‌ای بر آن بافته شده به مناسبت فرارسیدن ماه بهار قرآن، در گنجینه فرش موزه آستان قدس رضوی به نمایش در می آید.

علی سوزنچی‌کاشانی با اشاره به سجاده محرابی کتیبه‌ای که قدمت آن به قرن نهم برمی‌گرددافزود: محل بافت این فرش تبریز بوده و جنس تار و پود آن پنبه و پرز آن از پشم است و در ابعاد ۱۵۷ در ۱۱۸ سانتی‌متر بافته شده است.

وی گفت: در پیشانیِ این سجاده محرابی، کتیبه «الله اکبر کبیراً» بافته شده و نواری که محراب را تشکیل داده است، دارای آیات ۴۰ و ۴۱ سوره ابراهیم است.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: درون حاشیه کوچک دور متن، آیات ۱۸ و ۱۹ سوره آل عمران و در حاشیه بزرگ آن، آیات ۲۵۵ تا ۲۵۷ سوره «بقره» و در حاشیه کوچک اول آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره «بقره» بافته شده است.

سوزنچی با اشاره به قالی کتیبه‌ای سوره الرحمن گفت: این قالی در ابعاد ۲۳۰ در ۳۰۰ سانتی‌متر در نیمه دوم قرن چهاردهم در تبریز بافته شده و تار آن از ابریشم، پود از پنبه و پرز آن از پشم و ابریشم است.

وی افزود: متن این قالی شامل ۴۲ کتیبه (۷ کتیبه در عرض و ۶ کتیبه در طول) بوده و درون هر کتیبه آیه‌ای از سوره الرحمن از «بسم الله الرحمن الرحیم» تا «صدق الله العلی العظیم» با خطوط مختلف و زیبایی بافته شده است.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قالیچه محرابی-کتیبه‌ای با نقش سوره توحید را اثر ارزشمند دیگر موزه فرش عنوان کرد و گفت: این قالیچه در ابعاد ۱۶۵ در ۱۱۰ سانتی‌متر در اصفهان بافته شده؛ جنس تار و پود آن از پنبه و پرز آن از پشم و ابریشم است.

سوزنچی گفت: در بالای محراب و در پیشانی قالیچه، کتیبه‌ای شامل آیات مبارکه سوره «توحید»، در طرفین محراب کتیبه‌هایی شامل بخشی از «آیت‌الکرسی» و در متن قالیچه، درون محراب آیه «واِن یکاد…» با استفاده از خط ثلث بافته شده است.

گفتنی است که در حال حاضر تعداد ۱۰۲ تخته قالی و قالیچه که از نفیس‌ترین شاهکار‌های هنر فرش‌بافی به شمار می‌روند و قدمتشان از دوره صفویه تا دوره معاصر است، در گنجینة کم‌نظیر فرش موزۀ آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه‌مندان و هنردوستان قرار گرفته است.

 

نمایش قالی و قالیچه هایی با طرح قرآنی در موزه آستان قدس رضوی

 

 

منبع : خبرنگاران جوان







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :