logo

نوروز فرصتی برای فروش فرش دستباف اصیل فارس

نوروز فرصتی برای فروش فرش دستباف اصیل فارس

نوروز فرصتی برای فروش فرش دستباف اصیل فارس

فرش فارس از هنرها و صنایع‌دستی با اصالتی است که طرح‌های بدیع آن در جهان به‌عنوان یک برند شناخته می‌شود.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فرش فارس از هنرها و صنایع‌دستی با اصالتی است که طرح‌های بدیع آن در جهان به‌عنوان یک برند شناخته می‌شود. راسته فرش‌فروشان بازار وکیل امروز نسبت به گذشته خلوت‌تر شده است و تنها خریداران خاصی به آن مراجعه می‌کنند. عوامل زیادی در کسادی بازار فرش دست‌بافت مؤثرند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم از عوامل اولیه اثرگذار بر آن است. از زمانی که فرش‌های ماشینی روانه بازار شدند به‌تدریج در بسیاری از خانه‌ها استفاده از فرش دست‌بافت منسوخ و به دست فراموشی سپرده شد. سوءاستفاده از طرح‌های اصیل فارس در کشورهای دیگر نیز در صادرات فرش ایرانی بی‌تأثیر نبود و کلیه این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا صنف بازار فرش‌فروشان شیراز اکنون با مشکلاتی مواجه شوند که آن‌ها را به شرح زیر مطرح می‌کنند.

یکی از کسبه راسته فرش‌فروشان بازار وکیل با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم می‌گوید: وضعیت معیشتی فعلی به شکلی است که خرید کالاهای اولیه و اساسی در اولویت سبد خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

ضیاء صدری ادامه می‌دهد: نمی‌توان مشتریان را به‌زور وادار به خرید فرش کرد اما مسئولان می‌توانند با حمایت خود از رونق و احیاء صنایع‌دستی، کاهش میزان فروش را در حوزه‌های دیگر این صنف جبران کنند.

فرج‌الله سیاوش‌پور که به حجره و طرح‌های اصیل فرش‌های دست‌بافت خود دل‌بستگی فراوانی دارد، نیز می‌گوید: نقش فرش ایرانی در برخی از کشورهای جهان مورد سوءاستفاده قرارگرفته و فروش جهانی این فرش اصیل با کاهش مواجه شده است.

وی ادامه می‌دهد: هند، پاکستان و چین با پیاده کردن طرح‌های اصیل ایرانی با مواد نامرغوب آن را به نام فرش ایرانی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.

سیاوش‌پور اضافه می‌کند: گردشگرانی که به شیراز می‌آیند نیز قیمت فرش و طرح فارس را باقیمت فرش‌های تقلبی که در کشور خودشان عرضه می‌شود، مقایسه می‌کنند و تمایل به خرید در بازار فرش دست‌بافت شیراز ندارند.

این فرش‌فروش با اشاره به عملکرد تاجران خارجی در خرید فرش دست‌بافت در شیراز می‌گوید: اخیراً تاجران اروپایی به خرید فرش‌های دست‌دوم تمایل نشان می‌دهند اما در این حوزه نیز به دنبال اجناس ارزان هستند.

آرمین حدائق که در عرضه گبه و گلیم فعالیت می‌کند با اشاره به نقش راهنمایان گردشگری در معرفی و فروش فرش دست‌بافت فارس می‌گوید: باید فرصتی ایجاد شود تا گردشگران خارجی مدت‌زمان بیشتری در بازار سنتی شیراز حضورداشته باشند.

وی معتقد است: تغییر سبک زندگی و رونق استفاده از مبلمان در داخل و خارج کشور استفاده از فرش را در منازل کاهش داده است اما باید از هر فرصتی برای رونق دادن به این بازار استفاده کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست‌بافت شیراز با اشاره به اهمیت تخصص در این صنف می‌گوید: در سال‌های قبل ورود افراد غیرمتخصص و واسطه به این شغل منجر به رکود فرش اصیل فارس شد.

غلامرضا پایدار می‌افزاید: اکنون اگرچه تعداد کمتری در این صنف فعال هستند اما کارشناسان و متخصصان این حوزه به شمار می‌روند و به فروش فرش دست‌بافت رونق می‌دهند.

وی با تأکید بر حمایت اتحادیه فروشندگان فرش دست‌بافت از بافندگان واقعی و اصیل استان می‌گوید: اتحادیه درزمینهٔ بهره‌مندی این اعضا از پوشش‌های بیمه‌ای و خرید آثار آن‌ها حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

پایدار ادامه می‌دهد: اما در تهیه مواد اولیه نمی‌تواند کمک کند زیرا طرح، رنگ و قیمت تمام‌شده فرش با سفارش مشتری و نیاز بازار تهیه می‌شود و انتخاب مصالح به عهده بافنده است.

این مقام مسوول تاکید می کند: فرش فارس نگین جهان است و همه آن را می‌شناسند و مایه تاسف است که شهروندان خودمان با این هنر بیگانه بمانند.

وی تصریح می‌کند: تاکنون بیش از یک‌صد نقش اصیل فرش در استان شناسایی‌شده که ۴۰ نقش از آن‌ها منسوخ‌شده است.

پایدار با ابراز رضایت از احیاء هنرهای منسوخ‌شده و رو به فراموشی استان بیان می‌کند: مستندسازی و احیاء نقوش فرش اصیل دست‌بافت استان در اولویت قرارگرفته است.

 

نوروز فرصتی برای فروش فرش دستباف اصیل فارس

 

 

منبع : خبرگزاری فارس









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :