logo

۱۷ درصد صادرات فرش کشور متعلق به استان فارس

۱۷ درصد صادرات فرش کشور متعلق به استان فارس

17 درصد صادرات فرش کشور متعلق به استان فارس

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به رشد ۱۸ درصدی صادرات فرش در سال ۹۶، گفت: فرش دستباف در ۲۹ منطقه جغرافیایی ایران ثبت جهانی شده است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمید کارگر عصر امروز در مراسم رونمایی از ثبت جهانی گبه و فرش قشقایی، اظهار داشت: ۲نوع نگاه و دیدگاه در فضای افکار عمومی شهروندان و دولتمردان داریم که یک دیدگاه توأم با نگاه یأس و ما نمی‌توانیم هست و دیدگاه دیگر در فضای خیالی و احساسی به سر می‌برد که با عالم واقعی میانه‌ای ندارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه این دو نگاه را در سیاست، اجتماع و اقتصاد شاهد هستیم، گفت: در فضای فرش نیز چنان نگاه‌هایی داریم؛ یک نگاهی که می‌گوید طرح‌های ما کپی شده و توان تولید نداریم و هیچ فرشی فروش نمی‌رود.

کارگر ادامه داد: یک نگاه دیگر می‌گوید فرش ما بدون هیچ تلاشی بهترین بوده که یک نگاهی کاملاً رویایی و آسمانی است.

وی بابیان اینکه هیچ‌کدام از این دو نگاه واقعی و عقلانی نیست، ادامه داد: درعین‌حالی که سختی و ناملایمت هست و چالش‌های متعددی پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد، اما روزنه رونق و پیشرفت نیز دیده می‌شود.

این مقام مسؤول نوسان و وضعیت نرخ ارز، بیمه قالی‌بافان، خروج مواد اولیه فرش‌ها به شکل خام، انواع گرفتاری‌های اداری و قوانین دست و پاگیر فرش‌بافان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از مشکلات مهم حوزه فرش عنوان کرد.

کارگر بابیان اینکه وجود مشکلات به معنای اتمام فرش ایران نیست، مطرح کرد: فرش ایران زنده و جاری بوده و مصداق آن افزایش نرخ صادرات فرش در ۳ سال گذشته باوجود همه‌ تنگناها و دشواری‌های صادراتی است.

وی با اشاره به اینکه درست است که فاصله‌ زیادی با حد مطلوب داریم اما این روند روبه افزایش امیدوارکننده است، بیان کرد: در پایان سال ۹۴ صادرات فرش کشور بالغ‌بر ۲۹۶ میلیون دلار، در پایان سال ۹۵ این مبلغ ۳۵۹ میلیون دلار و در سال ۹۶ به ۴۲۴ میلیون دلار و ۱۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۵ رسیده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه با توجه به توان و ظرفیت تولیدمان و نیاز بازار، باهدفمان فاصله‌ زیادی داریم، خاطرنشان کرد: برجامی که خیلی‌ها می‌گویند که هیچ دستاوردی نداشته و بهانه‌ مستملکی است، در حوزه فرش موفق بوده است.

کارگر بابیان اینکه ورود فرش ایرانی به آمریکا ممنوع بود که بعد از برجام از سر گرفته شد، گفت: بیمه قالیبافان خواسته‌ به‌حق و حداقلی است و کار شاقی هم نیست.

وی ادامه داد: این امر وظیفه‌ دولت بوده که به دلیل کاستی در قوانین نتوانسته آن را تأمین کند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه ۳۲۰ هزار نفر قالیباف در کشور، زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه روستاییان و عشایر، بیمه عشایری برای آن دسته از قالیبافان که تحت پوشش نیستند در نظر گرفته شد که دستورالعمل اجرایی این تفاهم‌نامه تا پایان اردیبهشت‌ماه ابلاغ می‌شود.

کارگر بابیان اینکه تاکنون ۴۷ منطقه جغرافیایی فرش کشور ثبت ملی شده که ۲۹ منطقه آن در ژنو به ثبت جهانی رسیده است، مطرح کرد: ۲ منطقه از ۴۷ منطقه متعلق به فارس است.

وی بابیان اینکه در بازار سازی و تجاری‌سازی فرش باید از لوح ثبت ملی کمک بگیریم، خاطرنشان کرد: این لوح را فعالان فرش باید در فعالیت‌های برون‌مرزی خودشان تبلیغ کنند تا به‌عنوان یک مطالبه برای مشتریان خارجی مطرح شود.

این مقام مسؤول بابیان اینکه این ثبت ملی یک مرحله حقوقی است، گفت: برای نتیجه دادن این ثبت ملی، می‌طلبد که بر روی این دو اثر تبلیغات صورت بگیرد و بازار هدف آن شکل بگیرد.

 

۱۷ درصد صادرات فرش کشور متعلق به استان فارس

 

 

 

منبع : خبرگزاری فارس









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :