logo

آشنایی با رنگرزی فرش تبریز

آشنایی با رنگرزی فرش تبریز

آشنایی با رنگرزی فرش تبریز

رنگرزی فرش تبریز , رنگرزی، دومین مرحله تولید فرش تبریز پس از پشم چینی و تبدیل آن به نخ بشمار می‌رود.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : رنگرزی فرش تبریز , رنگرزی، دومین مرحله تولید فرش تبریز پس از پشم چینی و تبدیل آن به نخ بشمار می‌رود.

تبریز اولین مرکز قالیبافی ایران است که مواد رنگی کشورهای مغرب زمین در آن کاملاً رسوخ یافته است و رنگهای جدید جانشین رنگهای قدیمی شده است.

با بررسی گذشته پر فراز و نشیب صنعت فرشبافی می‌توان دریافت که تبریز همواره قطب مهم تولید فرش بوده و متعاقب آن در صنعت رنگرزی نیز از سابقه طولانی برخوردار است , و در طی گذشت زمان در زمینه تکنولوژی و تکنیک رنگرزی به پیشرفت و تکامل رسیده است.

 

آشنایی با رنگرزی فرش تبریز

در زمان اوج هنر و صنعت فرش بافی، یعنی در دوران پادشاهی صفویه در تبریز مراکز مهم فرشبافی دایر گردید و در کنار آن کارگاه‌های رنگرزی که غالباً رنگرزی گیاهی را انجام می‌دادند , تأسیس و گسترش یافت.

با گسترش روابط ایران و کشورهای دیگر از جمله اروپائیان صنعت رنگرزی نیز , دست‌خوش تحولات و پیشرفتهای روزافزونی شد و تاکنون نیز ادامه داشته است.

سهولت و سرعت و ارزانی رنگرزی با رنگهای اروپایی در مقایسه با شیوه معمول در ایران که مستلزم صرف هزینه و وقت زیادتر بود مردم تبریز را مجذوب خود کرد.

در تبریز از رنگهای کرمی و آنیلینی، رنگهای ترکیبی کارخانه‌های خارجی که با بیکرمات پتاسیم تثبیت می‌شود، هر دو استفاده می‌شود که رنگهای آنیلینی فقط در قالی‌های ارزان قیمت مصرف دارد.

 

آشنایی با رنگرزی فرش تبریز

 

منبع : پرشین وی









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :