logo

اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کردستان

اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کردستان

اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کردستان

گروه اجتماعی- رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان با حضور در صداوسیمای مرکز کردستان به معرفی طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از فاز اول تا انتهایی آن پرداخت.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : چیا سهراب‌نژاد، رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان با حضور در برنامه تلویزیونی «ژین و ئه‌وین» که به صورت زنده از صداوسیمای مرکز کردستان پخش شد، اظهار کرد: مسئله اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی امروز جامعه ماست و تاکنون طرح‌های مختلفی برای ایجاد اشتغال در کشور و به تبع آن در استان کردستان اجرا شده است.

وی افزود: هر چند اعطای تسهیلات و وام نقش عمده‌ای در اجرای این طرح‌ها داشته است اما تجربه نشان می‌دهد که فقط صرف اعطای وام و تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند منجر به ایجاد اشتغالی پایدار شود. رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان به بخش مشاغل خانگی اشاره کرد و ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی وارد عمل شده که نقطه قوت آن بحث توانمندسازی و اتصال به بازار است. وی گفت: این طرح به صورت پایلوت در ۹ استان کشور اجرایی می‌شود که استان کردستان یکی از این ۹ استان است.

سهراب نژاد به سهمیه ۲۶۰۰ نفری ایجاد اشتغال از محل طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان اشاره و بیان کرد: این طرح در سه فاز اجرایی می‌شود که در مرحله اول کار مطالعاتی صورت گرفته و مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان در رشته‌های مختلف شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ کد رشته در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار تعریف شده است، ادامه داد: در فاز اول ما مطالعه میدانی را با اشخاص حقیقی و حقوقی، کارآفرینان، اساتید دانشگاهی، اصناف، بازاریان، صاحب نظران و… انجام دادیم که این تعداد رشته به ۱۵۰ و در ادامه به ۷۰ و در نهایت به ۱۲ کد رشته کاهش یافت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان این رشته‌ها را قالیبافی، گلیم بافی، کلاش بافی، انیمیشن، ترجمه و ویراستاری، مصنوعات چرمی، زیورآلات، صنایع چوبی، تولید عسل، پرورش گل و گیاه و پوشاک اعلام کرد. وی ذکر کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در این رشته‌ها این اطمینان وجود دارد که اگر فرآیند به درستی طی شود در نهایت ایجاد اشتغال و اتصال به بازار امکان پذیر است.

سهراب نژاد گفت: بعد از آن در مرحله دوم این طرح، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی به آدرس www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند که در حال حاضر ثبت نام شروع شده است و افراد می‌توانند در یکی از ۱۲ رشته مذکور ثبت نام کنند.

وی از جمله شرایط لازم برای این کار را دارا بودن سن حداقل ۱۸ سال به بالا و همچنین داشتن اطلاعات و مهارت اولیه در مورد رشته‌ای که متقاضی شده‌اند، بیان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان، تصریح کرد: ما در این فاز، کار توانمندسازی و آموزش افراد را در جهاد دانشگاهی به صورت رایگان انجام می‌دهیم که این آموزش‌ها تخصصی و تکمیلی است. وی با بیان اینکه در پایان مدرک معتبر جهاد دانشگاهی به این افراد ارائه می‌شود، افزود: در مرحله سوم افراد به بازار متصل می‌شوند که این مهمترین بخش ایجاد اشتغال است. سهراب نژاد عنوان کرد: ما با کمک مشاوران و پشتیبان‌ها، متقاضیان را تنها نمی‌گذاریم و مشاوره و هدایت لازم را برای ورود به بازار کار انجام می‌دهند و حتی خودشان هم خریدار محصولات متقاضیان هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با همکاری دستگاه‌های ذیربط بازارچه‌های محلی را راه اندازی خواهیم کرد تا افراد بدون واسطه محصولات خود را بتوانند در آنجا به فروش برسانند.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان گفت: همچنین با فروشگاه‌های اینترنتی هم در سطح ملی و هم در سطح استان، تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم که افراد بتوانند محصولات خود را از طریق این فروشگاه‌ها به فروش برسانند.

وی افزود: با برندهای مهم استان هم رایزنی را کرده‌ایم تا آنها هم در این زمینه ورود پیدا کرده و کار اتصال به بازار محصولات را انجام دهند.

سهراب نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: سامانه ما این انعطاف را دارد که اگر در آینده نیاز باشد رشته‌های دیگری هم به ۱۲ رشته‌ای که اکنون داریم اضافه کنیم.

وی ضمن دعوت از کردستانی‌ها جهت استفاده از فرصت طرح مشاغل خانگی و ثبت نام در این طرح، خاطرنشان کرد: برای ثبت نام در این طرح و ایجاد یک شغل پایدار افراد می‌توانند به سامانه جهاددانشگاهی به آدرس www.inhb.ir مراجعه کنند و یا به صورت حضوری به ساختمان جهاد دانشگاهی، طبقه اول، دبیرخانه مشاغل خانگی واقع در سایت اداری سنندج مراجعه کرده و از کارشناسان این اداره، راهنمایی و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

رییس جهاددانشگاهی کردستان، در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حمایت و همدلی استانداری کردستان و سایر ارگان‌های مرتبط به ویژه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی یادآور شد: امید است بتوانیم با همکاری شهرداری و شورای شهر سنندج با راه اندازی بازارچه‌های دائمی و محلی زمینه فروش بدون واسطه محصولات برای تولید کنندگان این عرصه را فراهم آوریم.

 

 

 

اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کردستان

 

منبع : ایکنا







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :