logo

ایجاد ۱۳۶۰ نفر شغل جدید در حوزه فرش خراسان رضوی

ایجاد ۱۳۶۰ نفر شغل جدید در حوزه فرش خراسان رضوی

ایجاد 1360 نفر شغل جدید در حوزه فرش خراسان رضوی

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۱۳۶۰ نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان‌رضوی ایجاد خواهد شد.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش ایسنا، حمید کارگر امروز ۱۴ تیرماه در همایش بررسی وضعیت فرش شهرستان کاشمر که در محل مجتمع رفاهی فرهنگیان تشکیل شد، با بیان اینکه فرش کاشمر صاحب اصالت، پیشینه و هویت است، اظهار کرد: فرش کاشمر در سال ۹۴ در سازمان جهانی مالکیت در ژنو ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش ایران بدون شک به فرش این منطقه بی توجه نبوده و نخواهد بود، از میدان دادن به تابلوفرش هایی که هرچند خوب هستند، اما هیچ ارتباط و اصالتی به فرش ایرانی ندارند انتقاد کرد و افزود: به رغم اینکه اکنون این تولیدات بازار دارند ولی بلند مدت بوده و برگ برنده و مزیت شاخص ایران نسبت به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ترکیه محسوب نمی شوند.

حمید کارگر با بیان اینکه اگر آغوش خود را برای این تولیدات باز کرده باشیم به اصل اصالت‌های منطقه پشت کرده‌ایم، ادامه داد: با پرداخت مستقیم تسهیلات به قالیبافان و مشاغل خانگی موافق نبوده و به دنبال آن هم نمی‌رویم.

وی با اعلام اینکه پرداخت مستقم نقدینگی به قالیباف موجب خروج از دایره تولید و خریدن کالاهایی دیگری مانند یخچال و تلویزیون و… می‌شود، گفت: اگر بخواهیم به دنبال اخذ تسهیلاتی برویم به دنبال تسهیلاتی خواهیم رفت که به تاجر و تولید کننده کمک کند.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه برای دوام قالیبافان باید تلاش کرد، افزود: تسهیلاتی که به دنبال آن هستیم سقف نداشته که نمونه عینی آن در صالح آباد با یک میلیارد تومان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در تسهیلاتی که مرکز ملی فرش ایران به دنبال آن است، هدف ایجاد شغل جدید نیست، بیان کرد: در حوزه فرش دستباف تثبیت اشتغال و توسعه کارگاه‎های موجود برای ما بسیار مورد اهمیت است.

موافق ایجاد شهرک تخصصی فرش نیستم

کارگر در ادامه با اعلام اینکه هرچند جهت گرفتن تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید مشکلاتی وجود دارد، اما برای رفع آن‏ها نهایت کمک را خواهیم کرد، افزود: هرچند موضوعاتی در خصوص ایجاد شهرک تخصصی فرش مطرح شده، اما به هیچ عنوان موافق این موضوع نبوده و از تولید کنندگان هم می‎خواهیم به دنبال آن نباشند.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی ۴ سال است که شهرک تخصصی فرش راه‎اندازی شده ولی تاکنون هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این شهرک نشده است، عنوان کرد: قالیبافان به خصوص زنان حاضر به رفتن به این شهرک و بافتن قالی نبودند.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه بنا به شرایط بومی منطقه باید نسخه‎های متفاوتی تجویز شود، گفت: تولید غیر متمرکز در منازل اما با مدیریت متمرکز نسخه بهتری برای تولید فرش دستباف است.

وی با اشاره به اینکه نباید به سراغ کاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف رفت، بیان کرد: هر اندازه قیمت تمام شده را کاهش دهیم اما بازهم به پای کشورهایی همچون هند و پاکستان نخواهیم رسید.

کارگر با بیان اینکه قیمت فرش ایران سه برابر قیمت تمام شده در این کشورهاست، گفت: برخی برای کاهش قیمت تمام شده از کیفیت فرش می زنند که این موجب شده برند و اصالت فرش ایران زیر سئوال برود.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه امروزه فرش کاشمر به خاطر همین مشکلات در حال از دست دادن بازار اصلی خود است، بیان کرد: کاهش قیمت تمام شده نمی‌تواند ما را برتر از هند و پاکستان کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بازار و تولیدات صادرات‌گرا باشد، بدون شک اشتغال بیش از این هم می‌توان ایجاد کرد، افزود: براساس آنچه دولت برای ایجاد اشتغال اعلام کرده ۲۰ هزار شغل برای حوزه فرش دستباف پیش بینی شده که ما تا ایجاد ۴۰ هزار شغل نیز آمادگی لازم را داشته ایم.

کارگر با بیان اینکه براساس تقسیمات استانی ۱۳۶۰ نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان رضوی ایجاد می شود، گفت: به راحتی می‌توان این میزان اشتغال را ایجاد کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه مرکز ملی فرش ایران به دنبال آموزش قالیبافان است، افزود: آموزش‌ها تنها صرفا برای قالیبافی نخواهد بود بلکه به دنبال ارائه آموزش‌های تخصصی از جمله آشنایی با حقوق گمرکی، قوانین و مقررات بازارهای هدف، چگونگی حضور در نمایشگاه‌ها، نحوه مذاکره تجاری و… است.

اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی به خریداران فرش دستباف

وی در ادامه از انعقاد تفاهمنامه ای با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: براساس این طرح برای خرید فرش تا سقف ۱۰ میلیون تومان به شهروندان وام داده می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه این طرح امسال به صورت پایلوت در آذربایجان غربی اجرا شد و امیدواریم در شهریورماه اجرای آن را اعلام رسمی کنیم، اظهار کرد: اگر این وام‌ها با بازپرداخت ۳۶ ماهه و سود ۴ درصد عملیاتی شود، موجب رونق فرش دستباف خواهد شد.

کارگر با بیان اینکه به لحاظ تولید مشکلی نداریم اما مهم این است که تولید صادرات گرا باشد و روی دست تولید کننده نماند، عنوان کرد: متاسفانه اکنون جایی برای نمایش دادن فرش دستباف کاشمر نداریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه هرچند فرش کاشمر یک گنجینه و از تنوع بسیاری برخوردار است، بیان کرد: باید مکانی مناسب و متمرکز برای عرضه فرش دستباف کاشمر در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‎های بین المللی متفاوت، افزود: امروز در هندوستان که رقیب ما هستند، تمایل بسیاری به خرید فرش ایرانی دارند.

 

 

ایجاد ۱۳۶۰ نفر شغل جدید در حوزه فرش خراسان رضوی

 

 

منبع : ایسنا







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :