logo

بهسازی فرش های حسینیه بیجار وارد مرحله پایانی شد

بهسازی فرش های حسینیه بیجار وارد مرحله پایانی شد

بهسازی فرش های حسینیه بیجار وارد مرحله پایانی شد

فاز پایانی عملیات مرمت و بهسازی فرش های حسینیه شهرستان بیجار توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان شروع شد.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش :  به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، کار مرمت و بهسازی فرش های حسینیه شهرستان بیجار که از سال ۹۴ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان آغاز شده بود وارد مرحله پایانی شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار ضمن اعلام این خبر گفت: این فرش ها بر اساس نوشته ای که بر روی قسمت سرانداز آن هویدا است دارای قدمتی ۱۳۰ ساله اند که توسط چندین زن استاد کار بافنده در روستای حلوایی و به سفارش و دستور علیرضا خان امیر تومان حاکم وقت بیجار جهت وقف در مجالس عزاداری خامس آل عبا بافته شده است.

محمد ابراهیم الیاسوند به بافته و نقشه منحصر به فرد این فرش ها اشاره کرد و اظهار داشت: مساحت تقریبی این فرشها که ۴ تخته است حدود ۱۱۰ متر مربع است که با در کنار هم قرار دادن آنها حاصل می شود و نقشه سرانداز و حاشیه ها ماهی در هم بزرگ حلوایی و نقشه زمینه فرش هندسی اسلیمی سرداری است که این نقوش مختص به منطقه بیجار هستند.

الیاسوند بیان کرد: این فرش ها که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند پس از جذب اعتبار، کار مرمت آنها در سال ۹۴ آغاز و در سال های ۹۵ و ۹۶ ادامه یافت که فاز تکمیلی این عملیات توسط استاد رسول رفوگر حق، هم اکنون در حال اجرا است.

وی به کیفیت و شهرت جهانی فرش بیجار اشاره کرد و گفت: برای نگهداری و حفاظت از این فرش ها، برنامه احداث موزه فرش در دستور کار این اداره قرار دارد که مراحل اداری و جذب اعتبار آن در حال اتمام است و به زودی به مرحله اجرایی می رسد.

 

بهسازی فرش های حسینیه بیجار وارد مرحله پایانی شد

 

منبع : خبرگزاری تهران پرس







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :