logo

بیکاری ۱۸ درصدی در کرمانشاه با داشتن صنعت ۴۰۰ ساله فرش

بیکاری ۱۸ درصدی در کرمانشاه با داشتن صنعت ۴۰۰ ساله فرش

بیکاری 18 درصدی در کرمانشاه با داشتن صنعت 400 ساله فرش

طي ۷ ماه گذشته بيش از ۱۸۰ ميليون دلار صادرات در بخش صنعت فرش دستباف به خارج از کشور انجام شده است. صنعتي که با توجه به ظرفيت‌هاي روستايي آن مي‌تواند چندبرابر اين حجم درآمدزايي داشته باشد.


خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : همچنين مي‌تواند زمينه اشتغال و درآمدي پايدار را براي روستاييان فراهم کند. براي نمونه در استان کرمانشاه سالانه بيش از ۱۰۰ هزار مترمربع فرش بافته مي‌شود که علاوه بر کاهش نرخ بيکاري ۱۸ درصدي استان، مي‌تواند منجر به تحقق اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال شود. از اين رو لازم است اقدامات مسئولان تنها در ثبت ملي و جهاني طرح و نقشه فرش خلاصه نشود و به صورت همه جانبه از قاليبافان حمايت کنند.

هنر قاليبافي کرمانشاهي‌ها که بيش از ۴۰۰ سال قدمت دارد، صنعتي پر سود است که مي‌تواند زمينه اشتغال و درآمد پايدار بخش روستايي را فراهم کند. چرا که با همين شرايط که هنوز چتر حمايت مسئولان به طور کامل بر سر قاليبافان باز نشده است، طي ۷ ماه گذشته ۱۸۰ ميليون دلار صادرات غير نفتي تنها در بخش فرش دستبافت از کل کشور انجام شده است.

صنعتي پر سود که اکنون با درصد پاييني از ظرفيت خود در حال فعاليت است. علاوه بر اين با توجه به خسارتي که بر اثر زلزله آبان ماه به کرمانشاهي‌ها وارد شده است، مي‌توان سرمايه‌گذاري در بخش آموزش و توليد فرش دستبافت را به عنوان فرصتي براي احياي روستاي خسارت ديده کرمانشاه ديد. دراين راستا علاوه بر آموزش قاليبافان، ايجاد طرح و نقشه ثابت با توجه به نياز بازار، تهيه مواد اوليه ارزان قيمت و ارائه تسهيلات و غيره مي‌توان زمينه اشتغال روستاييان را فراهم کنند.

سرمايه گذاري اندک با سوددهي بالا

در حال حاضر ۵۷ قاليباف در استان کرمانشاه به طور رسمي فعاليت مي‌کنند و بيش از ۹۴۰۰ نفر زير پوشش بيمه هستند. در اين خصوص رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه مي‌گويد:« سالانه بيش از صد هزار متر مربع فرش دستباف در کرمانشاه تولید می‌شود.»

عبدالرضا اکبری با اشاره به اينکه صنعت فرش با اقتصاد خانوار گره خورده و نسبت به سایر مشاغل خانگی ارزش افزوده بیشتری دارد، مي‌افزايد:« ایجاد يک واحد صنعتی رنگرزی مکانیزه و مدرن و انجام مذاکرات با چند سرمایه گذار، ارائه تسهیلات ارزان قیمت، آموزش فرشبافان و برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی و نقشه، فرشبافی، چله‌کشی‌، بازاریابی از جمله حمایت هايی است که در زمینه رشد صنعت فرش در استان در نظر داريم ارائه دهيم.»

از جمله دلايل ضرورت توجه مسئولان به صنعت فرش اين است که اين صنعت نياز زيادي به سرمايه‌گذاري کلان ندارد و می‌توان آن را با سرمایه اندکی راه انداخت. در حال حاضر طبق آخرين آمار ارائه شده نرخ بيکاري در استان کرمانشاه ۱۸ درصد است که با توجه به افزايش نرخ بيکاري در فصل بهار همچون سال گذشته، بايد پيش از افزايش معضل بيکاري، مسئولان دست به کار شوند و زمينه افزايش فعاليت قاليبافان را فراهم کنند.

هزار راه نرفته مسئولان براي حمايت

سال ۹۳ طرح و نقشه فرش کرمانشاه به ثبت ملي رسيد و امسال نيز اين طرح با تلاش مسئولان به ثبت جهاني رسيد. با اينکه ثبت و معرفي طرح بومي فرش مناطق مختلف کشور از اهميت بالايي برخوردار است، اما براي شکوفايي صنعت فرش دستباف بخصوص در استان کرمانشاه هنوز راه‌هاي نرفته بسياري پيش پاي مسئولان است. چرا که عدم وجود بازار فروش و بي‌توجهي مسئولان به صنعت پر سود فرش طي سنوات گذشته تعداد زيادي از قاليبافان سقزي را خانه نشين کرده است. علاوه بر اين جولان دلالان در صنعت فرش نيز درد ديگري است که سود فرش بافي را به جاي اينکه نسيب قاليبان کند، به جيب واسطه‌ها مي‌ريزد.

در اين رابطه معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه مي‌گويد:« با توجه به مشکلاتي که در گذشته وجود داشته است، براي کوتاه کردن دست دلالان و معرفي فرش سقز براي فروش، برای شرکت تمام تولیدکنندگان ۵۰ درصد تخفیف از شرکت نمایشگاه ها گرفته ايم تا آنها بتوانند تولیدات خود را به نمایش بگذارند و بدون واسطه دست به عرضه محصولاتشان بزنند.»

همانطور که گفته شد هنوز هزار راه نرفته براي حمايت از قاليبافان پيش پاي مسئولان است. همچنين با توجه به شرايط ويژه‌اي که بعد از حادثه زلزله کرمانشاه براي برخي از شهرستان‌هاي استان به وجود آمده است، ضروري است مسئولان به طور خاص اشتغال زايي را در استان کرمانشاه پيگيري کنند.

بیکاری ۱۸ درصدی در کرمانشاه با داشتن صنعت ۴۰۰ ساله فرش

 

منبع : روزنامه جوان







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :