logo

تمایل بازارهای بین المللی به سمت و سوی فرش ایرانی

تمایل بازارهای بین المللی به سمت و سوی فرش ایرانی

تمایل بازارهای بین المللی به سمت و سوی فرش ایرانی

صادرات فرش دستباف ایران در ۱۱ماه نخست سال ۹۶ از نظر ارزشی ۲۰درصد افزایش داشت؛ رییس مرکز ملی فرش این نسبت را نتیجه کیفی‌تر شدن صادرات فرش دستباف و گرایش بازارهای بین‌المللی به سمت فرش‌های نفیس ایرانی می‌داند.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان دی ماه ۳۳۶میلیون دلار فرش دستباف به بازارهای بین‌المللی صادر شد و به این ترتیب روند افزایشی صادرات فرش دستباف که از آخر ۱۳۹۴ آغاز و در سال ۱۳۹۵ تثبیت شد در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یافت. حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران درباره چرایی کاهش صادرات فرش دستباف از نظر وزنی اما رشد از نظر ارزشی گفت: در حوزه فرش دستباف، رشد ارزش با رشد وزنی یکسان نیست؛ تحلیل این روند یک اتفاق مثبت در حوزه فرش است؛ یعنی فرش‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و نه لزوما فرش‌های نازل و تجاری صادر می‌شوند.

 

او در این ارتباط افزود: در ایران ۲دسته فرش دستباف تولید می‌شود؛ یک دسته فرش‌های نازل و تجاری که در آن سراغی از هنر، کیفیت و اصالت نیست اما دسته دوم، فرش‌های نفیس ایران است که شناسنامه و افتخار کشور به حساب می‌آیند. کارگر اضافه کرد: تحلیل بازارها نشان می‌دهد که گرایش از سمت فرش‌های تجاری به فرش‌های کیفی‌تر سوق یافته است.

 

آخرین آمار منتشر شده، نشان می‌دهد ۲۹کشور عمده خریداران فرش دستباف ایران هستند. در سال ۱۳۹۴، ۷۵کشور و در سال گذشته ۷۸کشور از ایران فرش وارد کردند. از ۲۹کشور خریدار عمده فرش دستباف ایرانی، ۱۳کشور آسیایی، ۱۱کشور اروپایی، ۴کشور امریکایی و یک کشور آفریقایی بوده‌اند.

 

تمایل بازارهای بین المللی به سمت و سوی فرش ایرانی

 

 

منبع : اقتصاد گردان









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :