logo

حراج شدن فرش راور درگمنامی ۳۳میلیون دلاری

حراج شدن فرش راور درگمنامی ۳۳میلیون دلاری

 

حراج شدن فرش راور درگمنامی 33میلیون دلاری

قالی راور یکی از غنی ترین و قدیمیترین فرشهای ایران است این صنعت در حالی روزگار بدی را می گذراند که هفته گذشته یک قطعه فرش این شهر کویری در حراجی ساتبی نیویورک ۳۳ میلیون دلار فروش رفت، رقمی که این روزها کل صنعت فرش استان کرمان آرزویش را دارد.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار مهر از راور، خبرگزاری ها و رسانه های مختلف طی روزهای اخیر یک خبر تعجب برانگیز را با آب و تاب پوشش دادند خبری که البته پیش از این بی سابقه نیز نبوده است.

هفته گذشته در حراج ساتبی نیویورک یک قطعه فرش دست باف ایرانی عهد صفوی با مبلغی معادل ۳۳ میلیون دلار فروش رفت.

البته هیچ یک از این رسانه ها اشاره نکردند که این اثر، قالی اصیل کرمان و بافته دست یک قالیباف گمنام راوری است و راور جایی نیست جز مهد و قلب از کار افتاده فرش دست باف کرمان که در بین مردم این شهر به قالی کرمونی معروف است.

مرور یک قصه پر غصه

قالی ای که ریشه در فرهنگ و خواستگاههای اجتماعی مردمی دارد و نقش و رنگ گل و بلبل را در عمق کویر سوزان راور در آرزوهای خود بر قالی می زدند و ضرب المثلی ساخته بودند که می گفت قالی کرمون هر چه پا بخورد زیبا تر و مقاوم تر می شود که نشان از دوام و زیبایی قالی کرمان داشت.

اما همین قالی این روزها روزگار خوبی ندارد و هر روز از تعداد فرش بافان به دلیل افزایش نهاده های تولید و رقابتهای غیر منطقی و عدم حمایت از قالی بافان کاسته می شود و دارهای قالی یکی پس از دیگری بر دیوارها آویزان می شوند و به خاطره های شیرین تبدیل می شوند.

البته پیش از این نیز خبرهایی در خصوص حراج یک قطعه قالی کرمانی در حراج های کریستی لندن منتشر شده بود که قالی کرمان در آن حراج نیز میلیونها دلار فروش رفت و در خبری دیگر برای تصاحب قطعه فرشی کرمانی دادگاهی در اتریش تشکیل شد و در نهایت صاحب این گنجینه میلیون دلاری مشخص شد.

در حالی در آن سوی دنیا این چنین برای یک قطعه فرش راوری میلیون دلار پول جابجا می شود که این صنعت در داخل استان کرمان تشنه گوشه چشمی از سوی مسئولان است و قالی بافانی که در کارگاههای زیر زمینی نقش بر دل تار و پود های خسته قالی ها می زنند هر روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

حراج فرش راوری در حراج ساتبی نیویورک/ ۳ میلیون دلار پولی که قالی باف در خواب هم نمی دید

اما در حراج ساتبی در چهارشنبه هفته گذشته چه گذشت؛ در این حراج یک فرش ایرانی در شعبه نیویورک موسسه حراجی ساتبی به مبلغی بیش از ۳۳ میلیون دلار چکش حراج خورد.

این فرش گرانبها و کم‌نظیر ایرانی که بخشی از مجموعه تاریخی “ویلیام کلارک” به شمار می‌رفت و پیش‌بینی می‌شد حداکثر هفت میلیون دلار برای آن پرداخت شود، با ثبت رکوردی تاریخی برای یک فرش ایرانی به مبلغ ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار توسط یک خریدار تلفنی ناشناس خریداری شد.

 

حراج شدن فرش راور درگمنامی ۳۳میلیون دلاری

 

 

منبع : نمناک







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :