logo

دانستنی جالب درباره فرش دستباف و فرش ماشینی

دانستنی جالب درباره فرش دستباف و فرش ماشینی

دانستنی جالب درباره فرش دستباف و فرش ماشینی

چنان عجین بوده که عرفان و فرهنگ و ادب ایرانی را به زیباترین گونه ای به تصویر کشیده و صدر نشین موزه های دنیا گردیده و نام ایران را در دورترین نقاط دنیا بلند آوازه ساخته است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : با این حال به بیان برتری های این کالای برگرفته از هنر چند هزار ساله ایرانی نسبت به آن کالای صنعتی که تنها ظاهر خود شبیه به عروس زیبای شرق آراسته، و از قبل ارزانی مقدار ، بازار آن رونقی یافته، می پردازم.

درود بر آنها که از سر پنجه هنرمندشان سالیان دراز است که خلقی با اشتغال بکار آن روزی می خورند.

و سخن خود را با بیتی از سعدی شیرین سخن آغار می کنم:

خاک مشرق شنیده ام که کنند به چهل سال کاسه چینی

ده به روزی کنند در بازار لاجرم قیمتش همی بینی

دیدار فرشهای دستبافت که از مواد اولیه مرغوب و بی عیب تولید شده باشند، در انسان ایجاد سرور و نشاط می نماید، این نکته ای بسیار جالب و سحر انگیز است که تجربه آن را به همه توصیه می کنیم و ولی فرشهای ماشینی از دور زیبا هستند و از نزدیک جلوه ای ندارند.

گذشت زمان رنگهای فرش دستبافت را جلا می دهد و بر لطافت آن می افزاید در حالیکه از جلوه فرش ماشینی می کاهد و آن را بی روح می کند.

فرش دستبافت در هر کجا گسترده است در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد ولی فرش ماشینی بدلیل آنکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است این خاصیت را ندارد.

فرش دستبافت در صورتیکه تمیز نگهداری شود هیچ گونه حساسیت و مخاطره برای سلامت دارندگان آن ایجاد نمی کند، در صورتیکه فرش ماشینی بدلیل استفاده از مواد پلاستیکی مخاطراتی را در بر دارد بطوریکه با عبور و مرور بر روی فرش ماشینی مقداری از پرزها که در این عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته است در هوا معلق می شود و در مواردی باعث بروز حساسیت های تنفسی می گردد.

در صورتیکه در نگهداری فرش دستبافت دقت شود با گذشت زمان بر ارزش آن افزوده می شود و چون سرمایه ای باقی می ماند، درمقابل فرش ماشینی به سرعت مستهلک می شود و سرمایه ای محسوب نمی شود.

دانستنی جالب درباره فرش دستباف و فرش ماشینی

 

دانستنی جالب درباره فرش دستباف و فرش ماشینی

 

 

منبع : بیتوته









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :