logo

درمیان تولیدکننده ۴۰هزار مترمربع فرش دستباف

درمیان تولیدکننده ۴۰هزار مترمربع فرش دستباف

درمیان تولیدکننده 40هزار مترمربع فرش دستباف

مسؤول اداره صنعت، معدن و تجارت درمیان گفت: ۹ هزار نفر بافنده فرش دستباف در شهرستان با تولید سالیانه ۴۰ هزار مترمربع و با تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دارقالی و طرح‌های لچک ترنج، ریزه ماهی، گلفرنگ، افشان و محرمات با رنگ‌های متنوع در شهرستان فعالیت می‌کنند.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس از بیرجند، علی‌محمد بیجاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سابقه قالی‌بافی در شهرستان درمیان به بیش از ۶۰۰ سال قبل برمی‌گردد که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین منطقه قالی‌بافی این شهرستان منطقه درخش می‌باشد که فرش آن در دنیا مشهور است.

وی افزود: فرش دستباف قهستان به لحاظ زیبایی و ظرافت و هماهنگ بودن با بازارهای هدف همواره در دنیا مشتریان خود را داشته و دست بافته‌های زیبای این منطقه زینت بخش موزه‌های مشهور دنیا است.

مسؤول اداره صنعت، معدن و تجارت درمیان گفت: فرش دستباف قهستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (wipo) به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است و از مهم‌ترین مزایای ثبت جهانی شدن فرش دستباف این شهرستان صادرات محصول و کالای ایرانی به نام ایران، امتیاز انحصار صادرات محصول برای ایران، افزایش قیمت صادراتی محصول و در نهایت افزایش ارزش افزوده محصولات است.

بیجاری تصریح کرد: ۹ هزار نفر بافنده فرش دستباف در شهرستان با تولید سالیانه ۴۰ هزار مترمربع و با تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دارقالی و طرح‌های لچک ترنج، ریزه ماهی، گل‌فرنگ، افشان و محرمات با رنگ‌های متنوع در شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم اداره صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۷ که به نام حمایت از کالای ایرانی توسط رهبری نام‌گذاری شده، احیا و زنده نگهداشتن هنر فرش‌بافی به عنوان یک رشته اصیل و کاربردی در این شهرستان است.

مسؤول اداره صنعت، معدن و تجارت درمیان با اشاره به اینکه یکی از زمینه‎های مستعد و مناسب برای تحقق شعار امسال توجه به حوزه فرش و اعطای تسهیلات به فعالان این حوزه است، خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال گذشته ۶۵ میلیون ریال تسهیلات به قالی‌بافان پرداخت شد.

بیجاری اظهار کرد: مردم با خرید فرش‌های دستباف نفیس کمک قابل توجهی به حفظ میراث فرهنگی کشور می‌کنند و سبب ترویج فرهنگ خود، آرزوها، آرمان‌ها و علایق بافندگان و طراحان فرش می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد تعداد بافندگان خراسان‌جنوبی و ۲۰ درصد تولید فرش استان به این شهرستان اختصاص دارد.

مسؤول اداره صنعت، معدن و تجارت درمیان گفت: همچنین نمایندگی اتحادیه فرش دستباف استان در شهرستان درمیان در محل اداره صنعت، معدن و تجارت مستقر و امور مربوط به صدور و تمدید کارت‌های شناسایی اعضای اتحادیه فرش دستباف را انجام می‌دهد که تمام بافندگان و تولیدکنندگان می‌توانند جهت انجام امور به نمایندگی اتحادیه مراجعه کنند.

 

درمیان تولیدکننده ۴۰هزار مترمربع فرش دستباف

 

 

منبع : خبرگزاری فارس









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :