logo

دو ضامن کارمند فقط برای دریافت پنج میلیون تومان وام

دو ضامن کارمند فقط برای دریافت پنج میلیون تومان وام

دو ضامن کارمند فقط برای دریافت پنج میلیون تومان وام

عضو شورای روستای دستگرد درگاز بخش گوهران بشاگرد، گفت: این روستا حدود ۴۰ بانوی فرش باف زیر نظر اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان دارد که بسیاری از آنها مطالبات خود را دریافت نکرده و برای پرداخت یک وام پنج میلیون تومانی، بانک دو ضامن کارمند ملزم کرده است.

 

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان  فرش : امروزه بیکاری یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور به شمار می‌رود که تبدیل به چالشی بزرگ برای دولت و مدیران شده است.نرخ بیکاری در میان اقشار مردم و به ویژه جوانان و تحصیل کردگان روزبه‌روز در حال رشد بوده و تعطیلی واحدهای صنعتی و کارگاهی بر اثر عدم توجه مدیران به ظرفیت‌های داخلی هم بر این آمار می‌افزاید.

*بیکاری، اصلی‌ترین مشکل جوانان بشاگردی

این بیکاری در روستاها به دلیل نبود واحدهای صنعتی بیشتر بوده که باعث مهاجرت بی‌رویه روستانشینان به حاشیه شهرها و تن دادن به مشاغل سنگین با مزایای اندک شده است.

شهرستان بشاگرد واقع در جنوب شرقی استان هرمزگان، یکی از پرچم‌داران بیکاری در کشور محسوب می‌شود که به دلیل نبود اشتغال جوانان پس از پایان دوران تحصیل برای کار کردن به شهرستان‌های اطراف سفر می‌کنند.

*بانوان، آسیب‌پذیرترین قشر بشاگرد

بانوان این شهرستان آسیب‌پذیرترین قشر بشاگرد محسوب می‌شوند که پس از پایان تحصیل نه توان خروج از شهرستان را دارند و نه در خود بشاگرد اشتغال پایداری برایشان موجود است.از سال گذشته با احیای کارگاه‌های فرش‌بافی خانگی، گامی مناسب از اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بشاگرد، در جهت ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان بشاگردی برداشته شده است.

*اقدام صنعت معدن و تجارت بشاگرد برای اشتغال‌زایی

کارگاه‌های فرش بافی در حال حاضر در چندین روستای بشاگرد دایر شده و بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت‌های آن در سطح بشاگرد همراه با ارائه آموزش‌ها و دایرکردن کارگاه‌ها می‌گذرد.یکی از نقاط ضعف در اجرای این طرح عدم نظارت کافی و مؤثر است که این موضوع باعث نارضایتی فرش‌بافان روستای دستگرد درگاز بخش گوهران بشاگرد شده است.

ابراهیم حمزه‌پور، عضو شورای «دستگرد درگاز» بخش گوهران شهرستان بشاگرد با بیان این که ۴۰ نفر از بانوان روستا مشغول فرش‌بافی هستند، اظهار کرد: ایجاد کارگاه‌های فرش بافی توسط صنعت معدن و تجارت، شهرستان یک موقعیت مناسب برای اشتغال‌زایی در سطح روستا برای بانوان است.

عضو شورای دستگرد درگاز، افزود: این طرح در سال گذشته طی قراردادی از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان با اتحادیه فرش بافان استان یزد و اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بشاگرد منعقد شده است.

حمزه‌پور ادامه داد: طبق این قرارداد بنا شد مواد اولیه و تجهیزات لازم از سوی اتحادیه فرش بافان یزد تأمین و پس از اتمام کار، هر فرش شش متری به مبلغ حدود۲میلیون و ششصد هزار تومان از فرش‌بافان خریداری شود.

وی در ادامه به مشکلات فرش‌بافان پرداخت و گفت: طبق صحبت‌های انجام شده با اداره صنعت معدن و تجارت قرار شد به فرش‌بافان تسهیلات پنج میلیون تومانی با ضمانت کارت یارانه داده شود که متأسفانه در حال حاضر بانک برای پرداخت هر ۲ میلیون تومان وام، ۲ عدد ضامن کارمند را ملزم کرده است.این عضو شورای دستگرد درگاز، یادآور شد: برای دریافت وام برای ۴۰ نفر، ۸۰ ضامن کارمند نیاز است که این میزان کارمند در روستا وجود ندارد و برخی از افراد با سودجویی در ازای ضمانت تقاضای مبالغ بالا را از فرش بافان می‌کنند. حمزه پور با نارضایتی از عدم حضور و حمایت مسؤولان مربوطه، اظهار کرد: به دلیل نبود امکانات در روستا، خدماتی مانند تعمیر و تنظیم دارهای قالی یا تأمین نخ به شکل مناسب ارائه نمی‌شود و این موضوع بر کار فرش بافان تأثیرات بدی گذاشته است.

وی افزود: طبق قرارداد بنا شد بعد از اجرای هر دو تخته فرش مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به فرش باف داده شود که اکنون برخی از فرش‌بافان حتی پس از تکمیل فرش، مبلغی دریافت نکرده‌اند.این عضو شورای دستگرد درگاز خاطر نشان کرد: از مسؤولان درخواست داریم توجه بیشتری نسبت به این طرح داشته باشند و با ارائه خدمات، فرش‌بافان بشاگردی را دل گرم به ادامه کار کنند.

علی زارعی رئیس اداره صنعت معدن شهرستان بشاگرد، در این خصوص اظهار کرد: در زمینه ضمانت کارت یارانه، اداره صنعت معدن و تجارت بشاگرد با استانداری هرمزگان نامه نگاری و جلسات متعددی داشته است که مقبول واقع نشده و در حال حاضر تعدادی از فرش‌بافان دستگرد درگاز به وسیله ضامن کارمند موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت بشاگرد در ادامه یکی از راه‌های مؤثر برون رفت از بیکاری برای بانوان بشاگردی را احیای کارگاه‌های خانگی فرش‌بافی دانست و گفت: مطالبات فرش‌بافان در روستاها برحسب پیش رفت فیزیکی کار پرداخت می‌شود.

زارعی ادامه داد: در خرداد ماه سال جاری کارشناسان ما از فرش بافان روستای دستگرد درگاز بازدید کرده‌اند و بر حسب میزان پیشرفت کار، مبالغی را به فرش بافان پرداخت کرده‌اند و ما در پرداخت مطالبات هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: این طرح به تازگی در بشاگرد آغاز شده و وجود برخی مسائل طبیعی است و در شرایط فعلی بهترین کار اهتمام فرش بافان و همکاری با مسؤولان در جهت رفع نواقص و موانع است.رئیس اداره صنعت معدن و تجارت بشاگرد در پایان از اشتغال ۷۴ نفر در نیمه دوم سال ۹۶ در زمینه فرش بافی، همراه با بیمه ۱۲ ساله خبر داد.

 

دو ضامن کارمند فقط برای دریافت پنج میلیون تومان وام

 

منبع : روزنامه صبح ایران







کلیدواژه ها: ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :