logo

دیه در ماه رمضان چگونه محاسبه می‌شود؟

دیه در ماه رمضان چگونه محاسبه می‌شود؟

دیه در ماه رمضان چگونه محاسبه می‌شود؟

دیه در ماه رمضان معادل قیمت ۱۰۰ نفر شتر است که در سال ۹۷ معادل ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده است. باید توجه داشته باشید که ماه رمضان جزء ماه‌های حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) نیست و تغلیظ دیه شامل آن نمی‌شود.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : آیا دیه در ماه رمضان افزایش پیدا می‌کند؟ دیه کامل چقدر است؟ چه زمانی دیه کامل افزایش پیدا می‌کند؟ ماه‌های حرام کدام اند؟ ستاره در این مقاله کوتاه به این سؤال‌ها و خیلی سؤال‌های دیگر پاسخ خواهد داد.

دیه در ماه رمضان چگونه محاسبه می‌شود؟
برخلاف تصور خیلی‌ها ماه رمضان جزو ماه‌های حرام محسوب نمی‌شود و تأثیری در میزان دیه ندارد؛ بنابراین اگر قتل غیرعمدی مثلاً در اثر سانحه تصادف در ماه رمضان رخ بدهد میزان دیه معادل قیمت ۱۰۰ نفر شتر خواهد بود که در سال ۹۷ برابر ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده است.

ماه‌های حرام کدام است؟
در بین ماه‌های قمری، رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم جزء ماه‌های حرام حساب می‌شوند.

دیه در ماه‌های حرام چگونه محاسبه می‌شود؟
اگر قتل در یکی از ماه‌های حرام صورت بگیرد یک‌سوم دیه بر میزان تعیین شده آن در ماه‌های معمولی اضافه می‌شود؛ به این تغییر در میزان دیه «تغلیظ دیه» می‌گویند.
برای آن که نرخ دیه بر اساس تغلیظ دیه افزایش پیدا کند باید هم صدمه و هم قتل در یکی از چهار ماه حرام صورت بگیرد. حتی بعضی معتقدند که صدمه و قتل باید در یک ماه حرام صورت بگیرد تا مشمول تغلیظ دیه بشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی: در صورتى که ضرب و قتل هر دو در ماه‌های حرام واقع شود، دیه تغلیظ می‌شود. در غیر این صورت، دلیلى بر تغلیظ دیه نیست.
این را هم یادتان باشد که فقط حوادث منجر به فوت است که در ماه‌های حرام میزان دیه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

دیه کامل چقدر است؟
دیه کامل معادل قیمت ۱۰۰ نفر شتر است و اگر صدمه و قتل هر دو در ماه حرام صورت بگیرد مشمول تغلیظ دیه می‌شود و معادل بهای ۱۳۳ نفر شتر خواهد بود.
میزان دیه در ماه‌های غیر حرام در سال ۹۷ بر اساس نظر رئیس قوه قضائیه ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده است. این رقم در ماه‌های حرام حدود ۳۰۸ میلیون تومان خواهد بود.

 

 

دیه در ماه رمضان چگونه محاسبه می‌شود؟

 

منبع : مجله اینترنتی ستاره







کلیدواژه ها:


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :