logo

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

فرش دستباف لرستان از جمله صنایع مغفول مانده‌ای است که اگرچه آوازه جهانی دارد اما وجود برخی کم توجهی‌ها موجب یخ زدن گل‌های فرش اصیل استان شده و رونق بیش از پیش آن نیازمند حمایت متولیان امر است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، بدون شک یکی از راهکارهای حمایت از کالاهای داخلی فراهم نمودن زیرساخت‌ها برای ایجاد و یا بهبود تولیدات بومی یک منطقه است.

تقویت صنایع بومی ضمن اینکه می‌تواند در توسعه و رونق تولید یک منطقه موثر واقع شود، می‌تواند سهم بالایی از اشتغال را ایجاد کرده و بسیاری از آسیب‌های ناشی از بیکاری را مرتفع نماید.

فرش لری حاصل دسترنج دختران ایل عشایر و کوچ‌روی لرستانی است که تمام نقش و نگار آن را از طبیعت پیرامون و همچنین آداب و اعتقادات خود به امانت برده و آن را در صفحه زیبای فرش به نگارش درآورده‌ است.

لرستان با وجود طبیعت بکر و رویش گیاهان مختلف در دامنه کوه‌ها، منطقه‌ای مناسب برای پرورش گوسفندان است و طبیعتا پشم این حیوانات دارای خصوصیاتی از جمله رنگ‌پذیری، طول و قطر مناسب بوده و درخور تولید فرش‌های باکیفیت توسط بافندگان لر است.

با این اوصاف اما اکنون شاهدیم که از پشم تولیدی لرستان به نام پشم کرمانشاه در تولید فرش‌های دیگر مناطق کشور استفاده می‌شود.

از طرف دیگر با وجود آمار بالای بیکاری در لرستان، جوانان این دیار نیاز مبرمی به شغل دارند و حمایت از ایجاد برخی مشاغل خانگی و فراهم نمودن زیرساخت‌هایی همچون بازارهای فروش می‌تواند در کاهش این آمار نقش بسزایی ایفا کند.

در حال حاضر بسیاری از قالی‌بافان لرستانی طرح و نقشه دیگر استان‌ها را می‌بافند و یا محصول خود را به دلیل نبود محل عرضه با قیمت کمتر و با برند دیگر در خارج استان به فروش می‌رسانند که البته این اقدامات به‌هیچ‌وجه شایسته اصالت فرش لرستان نیست.

فرش دستباف لرستان از جمله صنایع مغفول مانده‌ای است که اگرچه آوازه جهانی دارد اما وجود برخی مشکلات و بی‌مهری‌ها موجب یخ زدن گل‌های فرش اصیل استان شده و لذا نیازمند حمایت بیش از پیش متولیان امر است.

حمایت مالی مسوولان از حوزه فرش دستباف استان

در همین راستا رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ۱۷ سال است که در زمینه فرش فعالیت دارم و طی این مدت بالغ بر ۵۰ نفر را به صورت غیرمتمرکز مشغول به‌کار کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فرش تنها صنعت بومی کشور بوده که ریشه در اعماق فرهنگ، هنر و تاریخ این مرزوبوم دارد و یادگار ارزشمندی است از کسانی که در این مسیر شیره جان و نور چشم خود را مایه گذاشتند.

پریسا نوری به برخی مشکلات تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد محدودی از بافندگان خانگی بیمه قالی‌بافی هستند که البته بسیاری از این افراد به دلیل عدم توانایی مالی قادر به خرید مواد اولیه و تجهیزات برای ادامه بیمه نیستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ترنج افلاک ادامه داد: همچنین بودجه‌ای که به بخش صنعت فرش اختصاص داده می‌شود به صورت عادلانه توزیع نشده و تسهیلات کم‌بهره در اختیار بافندگان و کافرفرمایان برای تولید قرار نمی‌گیرد.

این فعال حوزه فرش دستباف با بیان اینکه تنها عده‌ای سودجو که در این حوزه فعالیت ندارند از تسهیلات کم‌بهره بهره می‌برند، افزود: به این ترتیب حق تولیدکنندگان و بافندگان واقعی در این میان از بین می‌رود.

وی بر ضرورت حمایت مالی مسوولان از حوزه فرش دستباف استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در بخش بازاریابی و فروش محصول نیز مشکلات عدیده‌ای برای بافندگان وجود دارد، به‌نحوی‌که به دلیل نبود بازار هدف سرمایه بافنده از بین رفته و دیگر توانی برای تولید مجدد وجود ندارد.

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

لزوم ایجاد بازار هدف و بازارچه فرش برای تولیدات بافندگان استان

نوری اظهار داشت: طی چند سال اخیر بحث ایجاد بازارچه فرش در خرم‌آباد مطرح است که تولیدکنندگان بتوانند کارهای خود را در معرض فروش قرار دهند اما متاسفانه این طرح نیز هم‌اکنون به دلیل نبود منابع، نیمه‌کاره متوقف شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف خرم‌آباد نداشتن کارگاه‌های رنگ‌ریزی را دیگر مشکل فعالان این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه فرش دستباف لرستان جایگاه ویژه‌ای در بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد اما به دلیل حمایت نشدن، بافنگان ترجیح می‌دهند نقشه و طرح سایر استان‌ها را ببافند.

وی بیان داشت: حال که امسال به نام حمایت از کالای داخلی نام‌گذاری شده انتظار می‌رود مسوولان به صنعت فرش استان و ظرفیت‌های بالایی که می‌تواند در اشتغال جوانان ایجاد کند توجه کرده و گره از مشکلات فرش دستباف باز کنند.

هدفمند نمودن و سوق تسهیلات بانکی به فعالین و اتحادیه‌های فرش دستباف

در همین راستا کارشناس ارشد فرش و رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش لرستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: وجود گیاهان رنگ‌زا در دامنه کوه‌های لرستان از جمله پوشش درختان بلوط این استان باعث شده فرش‌های دستباف این دیار دارای بهترین رنگ‌رزی طبیعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع مکانیسم بافت فرش لری که یک پود در آن به‌کار می‌رود زمان بافت این فرش کوتاه بوده و این خود مزیتی است برای فرش‌هایی با تولید کارگاهی متمرکز که در موعد مقرر فرش به کارفرما تحویل داده می‌شود.

عارف حسنوند با بیان اینکه فرش لری ثبت جهانی شده و در بازارهای خارجی از محبوبیت خوبی برخوردار است، افزود: لرستان دارای آمار بیکاری بالایی است و این در حالی بوده که ظرفیت‌های بالایی در این استان به جهت تولید و اشتغال نیز وجود دارد و لذا متولیان امر بایستی نسبت به هدفمند نمودن و سوق تسهیلات بانکی به فعالین و اتحادیه‌ها همت ویژه نمایند.

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش لرستان ادامه داد: انجمن طراحان فرش استان در حال احیاء نقشه فرش لری است که با توجه به حفظ اصالت آن و شناسایی سلیقه مصرف‌کننده نقشه‌هایی را طراحی کند که بافندگان استان تنها فرش لری و نه فرش سایر استان‌ها را ببافند.

وی از فعالیت ۱۸ اتحادیه و تعاونی رسمی فرش در استان خبر داد و گفت: انتظار می‌رود متولیان امر همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری اداره کار جهت ساماندهی و سازماندهی این تشکل‌ها تحت عنوان میز فرش جانی دوبار به فرش لری ببخشند.

نبود تبلیغات و بازاریابی از مشکلات فروش فرش دستباف استان

کارشناس رسمی دادگستری در حوزه فرش مشکلات موجود در این صنعت را حول سه محور تامین مواد اولیه، تولید فرش و بازاریابی و فروش آن عنوان و تصریح کرد: خام فروشی مواد اولیه از جمله پشم و نخ به دلالان خارجی باعث بروز تقلب در حوزه تامین مواد اولیه شده است.

حسنوند یادآور شد: در محور تولید نیز مشکلاتی از قبیل کم‌توجهی به حقوق و مزایای بیمه‌ای، عدم بهره‌گیری از کارگاه‌های متمرکز و عدم دسترسی به اطلاعات و نیاز بازار وجود دارد.

وی نبود تبلیغات و بازاریابی را از مشکلات فروش فرش دانست و اظهار داشت: عدم بهره‌گیری از مکانیسم‌های فروش سفارشی، رعایت نکردن استانداردهای بسته‌بندی و نبود ارائه خدمات مناسب پس از فروش از دیگر مشکلات بخش فروش است.

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

افتتاح فاز نخست بازارچه فرش خرم‌آباد طی سال جاری/ یک‌ونیم میلیارد تومان جهت تکمیل نیاز است

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که در استان در حوزه فرش وجود دارد بایستی اقدامات موثری را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا توانستیم فرش دستباف لرستان را ثبت جهانی کنیم، ضمن اینکه از نقشه‌های فرش لری نیز رونمایی به‌عمل آمد و در حال حاضر پنج نقشه آن در مرحله ثبت جهانی قرار دارد.

محمدرضا صفی‌خانی با تاکید بر ایجاد مرکزی برای فروش این محصولات، بیان داشت: بازارچه فرش اگرچه سال گذشته اعتبار کمی داشت اما تا حدودی پیشرفت داشته و امسال نیز اگر اعتبار قابل ملاحظه‌ای به آن اختصاص یابد فاز اول آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

این مسوول یادآور شد: طرح بازارچه فرش برای تکمیل و رسیدن به مراحل استاندارد یک میلیارد و نیم تومان نیاز دارد اما به دلیل اینکه در چند فاز این طرح دیده شده، درصدد هستیم فاز نخست را امسال افتتاح کنیم.

وی صادرات فرش را تابع مولفه‌های استانی و ملی دانست و افزود: فرش کشور ابتدا بایستی در بازارهای جهانی تثبیت شود، در این راستا ابتدا کیفیت کار را باید بالا برد تا قابل رقابت با محصولات خارجی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های استان برای صادرات، فرش لری بوده که اگر بافندگان اهتمام ویژه‌ای به تولید فرش باکیفیت داشته باشند می‌توان بازارهای هدفی را برای تولیدات فراهم کرد.

صفی‌خانی اظهار داشت: فرش لرستان به دلیل خامه گیاهی، اصالت و رنگ‌های شادی که در آن به‌کار می‌رود از بازارهای خوبی در دنیا برخوردار است.

لزوم کامل شدن زنجیره فرش در استان

وی با ابراز اینکه به دنبال گسترش و کیفی‌سازی کارگاه‌های رنگ‌ریزی در استان هستیم، گفت: این قسمت از کار نیازمند ورود بخش خصوصی است و اکنون این نیاز در استان احساس می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از وجود ۲۳ هزار بافنده فرش در استان خبر داد و افزود: اینکه چه تعداد از این بافنده‌ها فعال بوده بر اساس سفارشات محول شده به آن‌ها مشخص می‌شود.

صفی‌خانی با تاکید بر لزوم کامل شدن زنجیره فرش در استان، ادامه داد: بسیاری از بافندگان لرستانی نقشه و طرح دیگر استان‌ها را می‌بافند و لذا در راستای حمایت از دست‌رنج بافندگان بایستی زنجیره فرش از تولید تا فروش در استان کامل شود.

قالیبافان از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند

در همین راستا مدیرکل تامین اجتماعی لرستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: زمانی که دستورالعمل بیمه قالی‌بافان صادر شد و بیمه این قشر با کمک دولت پرداخت شد تعداد قالی‌بافان استان به یک‌باره به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا راهکارهای نظارتی بخش‌نامه جدید جدی گرفته نمی‌شد تا اینکه بعدها به کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت چه در سطح کشوری و چه استانی و همکاری اتحادیه‌های تولیدی فرش درصدد نظارت بیشتر از کارگاه‌های عمومی و خصوصی فرش برآمدیم.

شهناز حمزه‌لویی هدف از بازرسی‌ها را حفظ حقوق بیمه شدگان قالیباف اصلی و حفظ حقوق دولت عنوان کرد و افزود: ۲۰ درصد بیمه این حوزه را دولت تامین می‌کند و این پرداخت ۲۰ درصدی در شرایط اقتصادی فعلی چرخشی برایر دولت ندارد.

این مسوول صنعت تولید و صدور فرش در استان را بسیار ضعیف خواند و یادآور شد: با بازرسی‌های دقیقی که انجام گرفته در حال حاضر قریب به ۵ هزار نفر قالیباف بیمه شده در استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از بافندگان فرش ساکن در روستاهای استان وضعیت بیمه‌ای مشخصی ندارند و یک متولی برای دفاع از وضعیت تولیدات این گروه به سازمان مراجعه نکرده است.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان بر ضرورت جداسازی قالیبافان حرفه‌ای از آماتور تاکید کرد و گفت: حفظ بیمه قالیبافان حرفه‌ای و همکاری با این دسته از افراد در برنامه کاری سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

نظارت‌ها بر فعالیت حوزه فرش دستباف استان ضعیف است

حمزه‌لویی بیان داشت: پیشنهاد می‌شود به بانوانی که قبلا قالیباف بودند اما به واسطه بازرسی‌ها قالیباف حرفه‌ای تشخیص داده نشدند از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها بر فعالیت حوزه فرش دستباف استان ضعیف است، افزود: در این راستا بایستی همکاری متولیان امر بیش از پیش افزایش یابد.

تسهیلات بر اساس تعداد مشاغل ایجاد شده پرداخت می‌شوند

در همین راستا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: طی چند سال اخیر همواره به حوزه‌های مشاغل خانگی از جمله قالیبافان تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اغلب تولیدکنندگانی که طرح خود را در سامانه کارا به ثبت رسانده‌اند از تسهیلات بخش مشاغل بهره‌مند می‌شوند.

علی آشتاب با بیان اینکه مبلغ تسهیلات بر اساس تعداد شغلی که طرح ایجاد می‌کند پیش‌بینی می‌شود، افزود: بعد از اینکه طرح در کمیته فنی بررسی شد چنانچه قابلیت اجرایی داشته باشد، طرح تایید و به بانک‌های عامل استان جهت پرداخت تسهیلات معرفی می‌شود.

این مسوول با ابراز اینکه گاهی به دلیل کمبود منابع در بانک‌ها، پرداخت تسهیلات با وقفه انجام می‌شود، گفت: گاهی نیز متقاضی شرایط دریافت تسهیلات را ندارد.

بنا بر این گزارش حال که فرش دستباف لرستان شهرت جهانی داشته و از محبوبیت بالایی در بین بازارهای خارجی برخوردار است می‌طلبد مسوولان و متولیان صنعت فرش استان نسبت به ایجاد بازارهای هدف و فراهم نمودن زمینه‌های صادرات آن همت ورزند.

 

فرش دستباف لرستان نیازمند حمایت مسئولان

 

 

 

منبع : خبرگزاری فارس









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :