logo

قالیبافان در معرض آسیب های جدی شغلی قرار دارند

قالیبافان در معرض آسیب های جدی شغلی قرار دارند

قالیبافان در معرض آسیب های جدی شغلی قرار دارند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه قالیبافان در معرض آسیب های جدی شغلی قرار دارند، بر تدوین بسته توانمندسازی حمایتی و مهارتی شاغلان صنعت فرش تأکید کرد.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : سلیمان پاک سرشت در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز ملی فرش ایران به منظور ارتقای توانمندی مهارتی شاغلان و کارجویان صنعت فرش دستبافت با تأکید بر اینکه موضوع آموزش های مهارتی در این مقطع از زمان بیش از هر زمان دیگری برای طرح های خلاقانه صنعت فرش دستبافت به منظور ارتقای سطح مهارتی نیروی انسانی شاغل در این صنعت باید مدنظر باشد، گفت: این تفاهم نامه در ادامه تفاهم نامه قبل منعقد می شود اما اقدام خوبی که در تفاهم نامه امروز صورت گرفت بازنگری در مفاد تفاهم نامه است به نحوی که مشکلات قبل برطرف شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به نگاهی که در پس قوانین و مقررات حمایتی صنعت فرش دستبافت وجود داشته نگاه توانمند سازی و نگاه حمایت اجتماعی باید در فضای حاکم بر آموزش های مهارتی به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد. بنابراین نباید صرفا نگاه شغلی را به هنر صنعت فرش دستبافت داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر اینکه قالیبافان به لحاظ اجتماعی جز اقشار آسیب پذیر جامعه هستند ادامه داد: فعالان و شاغلان در صنعت فرش دستبافت باید در قالب یک بسته توانمندسازی مهارتی و حمایتی مورد توجه قرار گیرند؛ اگر این نگاه را بپذیریم دامنه آموزش های ما باید وسیع تر از خلاقیت های شغلی باشد.

پاک سرشت یادآور شد: در سال ۸۶ نتیجه یک کار مطالعاتی در مورد نیازهای بهداشتی قالی بافان انجام دادیم که داده های آن برای این صنعت تکان دهنده بود که انتظار می رود در این زمینه با مداخلات آموزشی به افزایش سلامت افراد شاغل در این صنعت کمک کنیم تا در مدت زمان فعالیت خود آسیب های کمتری به آنها وارد شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: قالی بافان در معرض آسیب های جدی از نظر شغلی از جمله تنفسی و حرکتی قرار دارند و اگر قرار باشد رویکرد بنیادی خود را در حوزه آموزش قالی بافان با رویکرد حمایت و توانمندسازی جهت دار کنیم باید از چند بعد به این موضوع بپردازیم که یکی از مهمترین ابعاد آن مسائل آموزش های توانمندساز و آموزش های مهارتی قالی بافان و متقاضیان شاغل در این صنعت است تا فعالیت آنها منتج به ارائه محصولات با کیفیت و هزینه متناسب با قیمت تمام شده باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بعد دیگر در حوزه حمایت از فعالان در این صنعت این است که به سمت سلامت شغلی این افراد و رفع چالش های آنها در فضای کاری حرکت کنیم که در بازنگری تفاهم نامه جدید به این موضوع باید توجه شود.

وی در پایان در خصوص رویکرد این سازمان به منظور ارائه آموزش های مهارتی، خاطرنشان کرد: باید از آزمون های تئوریک فاصله بگیریم و آموزش های عملی و پروژه محور را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

قالیبافان در معرض آسیب های جدی شغلی قرار دارند

 

منبع : کارگر نیوز







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :