logo

مشکلات این روزهای فرش دستباف اردبیل

مشکلات این روزهای فرش دستباف اردبیل

مشکلات این روزهای فرش دستباف اردبیل

از مشکلات وضعيت فرش دست باف ايراني زياد گفته اند و زيادتر شنيده ايم. تا جايي که مجلس شورای اسلامی بیمه فرشبافان را که قدمی موثر در حمایت از تولیدکنندگان این عرصه است به تصویب رساند ولی هنوز این مصوبه شکل اجرایی به خود نگرفته است و اگر در کمترين زمان اين مهم عملي نشود بايد فاتحه فرش ايراني را خواند.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : با اين اوصاف اردبيلي ها به فکر احياي اين صنعت افتاده اند به طوري که چندي پيش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اين استان اعلام کرد ” تلاش می‌کنیم تا در استان اردبیل شهرک صنفی فرش را با همراهی مسوولان و کمک بافندگان راه‌اندازی کنیم.”

بي شک فرش را بايد در گروه هنر-صنعت قرار داد . محصولي که در گذشته اي نه چندان دور در استانهاي مختلف ايران از چنان جايگاهي برخوردار بود که هر منطقه براي خودش يک برند محسوب مي شد. از يزد و کاشان و تبريز گرفته تا نايين و قم و کردستان و خراسان و اردبيل. اما امروز حال و روز فرش دستبافت ایرانی اصلا خوش نیست چرا که احساس مي شود از مسوولان گرفته تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چندان رغبتی به شهرت و نام آوازه شدن فرش ایرانی ندارند.

فرش اردبيل در معرض ديد جهاني

چند صباحي بود که شنيده مي شد قرار است با فرمولاسیون جدید مجموعه رنگرزی فرش به شکل طبیعی و همچنین مجموعه رنگرزی گیاهی در اردبيل راه‌اندازی شود و یک مجموعه رنگرزی شیمیایی نیز در اين استان افتتاح خواهد شد. موضوعي که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نيز راه‌اندازی شهرک صنفی فرش در اردبیل را تاييد کرده و گفت: “امیدواریم با راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در اردبیل ۱۵ طرح و نقوش بی‌نظیر فرش استان اردبیل را که به ثبت جهانی رسیده است را در قالب دستبافته‌ها در معرض دید عموم قرار دهد.”

سید حامد عاملی ادامه داد: ” در سطح ملی ۲۰ هزار فرصت شغلی در حوزه فرش برای سال جاری پیش‌بینی شده که امیدواریم بیشتراز سهمیه ۵۰۰ نفری خود بتوانیم تا سقف ۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم.” وی از فعال شدن کارگاه‌های جدید فرش در اردبیل در سال‌های اخیر و ارائه الگوهای مناسب برای بافندگان فرش و تامین مواد اولیه مرغوب برای فعالان این عرصه خبر داد و گفت: “در نمایشگاه فرش که در ۴۰ غرفه و با حضور استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، غربی، مشهد، کردستان، قم و اردبیل راه‌اندازی شد، فرصت خوبی به وجود آمد تا تبادل تجربیات در این حوزه داشته باشيم.”

يک پنجم فرشبافان بيمه هستند

در حال حاضر بيش از ۵۰ هزار بافنده فرش در استان اردبيل وجود دارد که تنها ۱۲ هزار نفر از این تعداد شناسنامه‌دار شده و تحت پوشش بیمه درآمده‌اند. اين بي توجهي به بافندگان فرش در شرايطي رقم مي خورد که بدانيم کشورهای رقیب ایران نظیر هندوستان و پاکستان حالا به تهدید و خطر جدی در جهت تولید فرش این مرز و بوم تبديل شده اند. چندي پيش سخنگوی فراکسیون فرش مجلس نيز با تاکيد بر اينکه کشورهای رقیب ایران نظیر هندوستان و پاکستان تهدیدي براي فرش ايران هستند به ميزان صادرات در اين زمينه اشاره کرده و گفته بود :”سال ۹۵ بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صادرات فرش و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی رقم خورده است، البته به این ارقام قانع نیستیم و امیدواریم سهم فرش و صنایع دستی در صادرات کشور افزایش یابد.”

محمد فیضی با بیان اینکه کشورهای رقیب ایران در حوزه فرش به سرعت جلو رفته و بازار را تصاحب می‌کنند، ادامه داد: ” ما برای سر و سامان دادن به این حوزه با همکاری مرکز ملی فرش ایران اقداماتی را نظیر پوشش بیمه‌ای فرشبافان آغاز کردیم که امیدواریم با تایید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان و رفع نگرانی از بابت اصل ۱۷۵ قانون اساسی در تایید این مصوبه بتوانیم زمینه اجرایی شدن قانون پوشش بیمه‌ای فراگیر بافندگان فرش را در کشور اجرا کنیم.”

 

مشکلات این روزهای فرش دستباف اردبیل

 

 

 

منبع : جوان آنلاین







کلیدواژه ها: ، ،


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :