logo

مشکلات حوزه فرش دستباف در جلسه فراکسیون فرش و صنایع دستی بررسی شد

مشکلات حوزه فرش دستباف در جلسه فراکسیون فرش و صنایع دستی بررسی شد

مشکلات حوزه فرش دستباف در جلسه فراکسیون فرش و صنایع دستی بررسی شد

در نشست فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با فعالان این حوزه نسبت به توقف کامل صادرات فرش با توجه به نوسانات فعلی بازار ارز هشدار داده و بر چاره اندیشی در این خصوص تاکید شد.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : دیدار رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با جمعی از فعالان این حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با صادرکنندگان و تولیدکنندگان این حوزه عصر امروز ( دوشنبه، ۲۷ فروردین ماه ) برگزار شد.

علی وقف‌چی، رییس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس در این نشست با بیان اینکه اتحادیه فرش روستایی گزارش عملکردی از سال های گذشته را به فراکسیون ارائه کند، گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان خلاء های قانونی تولید را به فراکسیون اعلام کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای مصرف داخلی فرش و صنایع دستی باید برنامه ریزی و همچنین موانع استفاده هنرمندان فرش و صنایع دستی از تسهیلات صندوق توسعه ملی باید رفع شود.

وی خطاب به مسئولان حاضر در نشست، گفت: در نامه ای تخصصی دغدغه ارز را مطرح کنید تا فردا در صحن علنی به دولت، رییس جمهور و وزرا تذکر کتبی داده و نامه را به دفتر دولت و وزرا منعکس کنم تا در این مورد چاره اندیشی شود.

رحیمی: فرش دستباف در حال اهتزار است

علیرضا رحیمی عضو فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با انتقاد از اینکه فرش دستباف در حال اهتزاز است، گفت: بنابر وظیفه اخلاقی و قانونی در کنار شما هستم؛ برای خروجی مناسب ترکیب این جلسات تغییر یابد زیرا اگر این جلسات بارها تکرار شود معجزه ای از آن بیرون نمی آید بنابراین بهتر است آقایان رضوی از ریاست جمهوری، کرباسیان از وزارت اقتصاد و شریعتمداری از وزارت صنعت به این ترکیب افزوده شود و از سویی نیاز است یک جلسه هیات وزیران مختص فرش نیز تشکیل شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: پیچیدگی هایی که در طول و گذر زمان در دولت ها و مجلس ها انجام شد فرش را گرفتار کرد و به جای گره بر دار قالی، بر صنعت فرش این گره ها بافته شد البته این گره ها را کسانی زدند که خودشان سررشته ای از حوزه فرش نداشتند.

وی افزود: خلاء قانونی نداریم و در برخی موارد به اصلاح قانون نیاز داریم بنابراین مجموعه اتحادیه و متولیان دولتی مانند وزارت اقتصاد، گمرک، نمایشگاه ها و بانک ها باید برای اصلاح قوانین اقدام کنند و به طور قطع اگر این مجموعه ها دستورالعمل ها را در جهت آسان سازی تجارت فرش بازنگری کنند مجلس نیز با فراغت بال بیشتری در این حوزه ورود می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اگر قرار باشد ۸ درصد رشد اقتصادی محقق شود باید امنیت اقتصادی حاصل شود؛ امنیت فعالان داخلی مهمتر از خارجی ها است.

مشکلات حوزه فرش دستباف در جلسه فراکسیون فرش و صنایع دستی بررسی شد

نبی هزارجریبی: مالیات بر ارزش افزوده فشاری مضاعف است

نبی هزارجریبی، عضو فراکسیون فرش و صنایع دستی با انتقاد از اینکه مالیات بر ارزش افزوده فشاری مضاعف است، تصریح کرد: مالیات بر اساس فاکتورها باید در نظر گرفته شود.

قطع بیمه قالی بافان به معضلی عمده تبدیل شده است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، خطاب به مسئولان حاضر در نشست با بیان اینکه سرمایه جوانی و مالی خود را گذاشتید و برند فرش ایرانی را مطرح کردید، افزود: برای رفع مشکلات شما باید چاره اندیشی شود؛ قطع بیمه قالی بافان به معضلی عمده تبدیل شده است.

تمامی تولیدکنندگان در کشور در حال ورشکسته شدن هستند

وی با انتقاد از اینکه تمامی تولیدکنندگان در کشور در حال ورشکسته شدن هستند، ادامه داد: ضعف قانون نداریم بلکه ضعف در اجرای قانون دیده می شود؛ مجلس دهم در اقدامی مناسب بودجه هایی که به برخی از موسسات داده می شد را حذف کرد باید مشوق صادراتی به صادرکنندگان فرش ارائه شده و مالیات کمتر اخذ شود؛ اینکه مشکلات ارزی کمر دولت را نشکست بلکه کمر مردم را شکست.

فیض الهی: ۲۵ درصد از بودجه سال گذشته مرکز ملی فرش محقق نشد

در ادامه این نشست مجتبی فیض الهی، معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران، گفت: ۲۵ درصد از بودجه سال گذشته مرکز ملی فرش محقق نشد؛ در حال حاضر ۹ میلیارد تومان تعهد ایجاد شده که به دیون سال گذشته اضافه شده است و به طور قطع اگر مابقی بودجه تخصیص پیدا نکند برنامه ها به هیچ وجه قابل انجام نخواهد بود.

بهاروند: بیمه قالیبافان از مباحث اصلی اشتغال

محمد بهاروند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی اشتغال بحث بیمه قالیبافان است، گفت: اگر به دنبال پوشش گسترده هستیم باید ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود زیرا با ۵۰۰ میلیارد تومان نمی توان افزایش نرخ بیمه شدگان را پوشش داد.

بانک توسعه تعاون همکاری نمی کند

وی با انتقاد از اینکه بانک توسعه تعاون همکاری نمی کند، تصریح کرد: سیستم بانکی مشکل دارد؛ در مصوبه گذشته مجلس ۵۰ میلیارد برای فرش روستایی در نظر گرفته شد اما تخصیص پیدا نکرد و تامین تسهیلات بسیار به سختی انجام می شود.

کریمی: با نابسمانی صادرات فرش مواجه هستیم

احمد کریمی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش با بیان اینکه باید به تقاضا و مصرف توجه کرد، گفت: بدون افزایش تقاضا عرضه تحقق نمی یابد؛ باید موانع صادرات برداشته شود زیرا امروز با نابسامانی صادرات مواجه هستیم.

وی یادآور شد: ۳۳۰ انبار در کشور وجود داشته که امروزه به زیر ۳۰ انبار رسیده است و همه نیز فرش ایرانی نمی فروشند متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ اتحادیه صادرکننده داریم و در ابتدایی ترین اقدامات که مرجوعی است مانده ایم.

با بحران ارز صادرات فرش به طور کامل تعطیل شده است

کریمی با انتقاد از اینکه با بحران ارز صادرات فرش به طور کامل تعطیل شده است، تصریح کرد: فرش ایرانی به سادگی به چرخه بازنمی گردد؛ رقبا سریع فضا را پر می کنند و مسائل و مشکلات ارزی را باید مرتفع کرد بهتر است برای فرش یارانه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: هند، پاکستان و چین رقبای ما هستند و باید دید در ارتباط با فرش چه اقداماتی انجام داده اند و ما نیز از تجارب آنها بهره گیری کنیم. برای ارزش افزوده مالیات و مرجوعی و ارز نیز باید چاره اندیشی کرد.

مملکت نباید ۱۰ نوع نرخ ارز داشته باشد

کریمی با انتقاد از اینکه مملکت نباید ۱۰ نوع نرخ ارز داشته باشد، تصریح کرد: حداقل برای صادرکنندگان برای رقابت با رقبا باید چاره اندیشی کرد؛ به صادرکننده نباید توجه کرد بلکه باید به صادرات توجه کرد؛ نمی توان از سایر کمک های دولت بهره برد زیرا به سازمان مالیاتی بدهکار می شویم.

ذوالانواری: هنوز مکانیزم فرش ایرانی را درک نکرده ایم

ذوالانواری از اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز گفت: باید برای فرش ایرانی که در حال موت و اهتزار است چاره ای اندیشید هنوز مکانیزم فرش ایرانی را درک نکرده ایم اگر صادرات فرش نداشته باشیم تولیدکننده با مشکل مواجه می شود باید قبل از فوت فرش در جهت رفع مشکلات این عرصه گام های اساسی برداشته شود.

 

مشکلات حوزه فرش دستباف در جلسه فراکسیون فرش و صنایع دستی بررسی شد

 

 

 

منبع : خانه ملت









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :