logo

کاربرد از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی نوغان در صنعت فرش دستباف

کاربرد از 95 درصد ابریشم تولیدی نوغان در صنعت فرش دستباف

کاربرد از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی نوغان در صنعت فرش دستباف

رشت-رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه احیای صنعت نوغان یکی از اهداف این سازمان است٬ گفت: بیش از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی در این صنعت در فرش دستباف استفاده می شود.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : علی اصغر داداش پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تولید نهاده ها به صورت رایگان در اختیار نوغانداران قرار گرفته است ٬اظهار کرد: در سال گذشته ۳۳۰ هزار اصله نهال توت تولید شده است.

تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال توت هدف مرکز توسعه نوغانداری

وی با بیان این اینکه این نهال ها در ۱۹ استان کشور به صورت رایگان توزیع شده، افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده درسال جاری تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال هدف گذاری شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به آغاز کشت قلمه توت، گفت: یکی از اولویت ها و سیاست های این مرکز ارتقای کیفیت تخم های نوغان تولید شده در داخل و همچنین تخم های نوغان وارداتی به کشور است.

وی همچنین آموزش و توانمند سازی کارشناسان و نوغانداران را یکی دیگر از برنامه های این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: وجود همگرایی و هماهنگی درمیان تمام ذینفعان نوغانداری و ابریشم از برنامه های ویژه این مرکز است.

داداش پور با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی در صنعت فرش دستبافت استفاده می شود، یادآورشد: مرکز توسعه نوغانداری کشور به دنبال ایجاد یک وحدت و همگرایی میان بافندگان و تولیدکنندگان ابریشم است.

وی با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه نوغانداری یکی دیگر از برنامه های است که به دنبال اجرای آن هستیم، ادامه داد: ایجاد این صندوق سبب جمع شدن تمامی ذینفعان این صنعت می شود.

بیمه یکی از راهکارهای کاهش ریسک در امر نوغانداری

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه در سال جاری نیز همانند ۱۵ سال گذشته هر جعبه تخم نوغان هفت هزار و ۵۰۰ تومان در میان نوغانداران توزیع می شود، افزود: ۱۸ هزار خانوار در کشور در ۱۴ هزار هکتار به نوغاندارای مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد هشت هزار خانوار مربوط استان گیلان است، گفت: این تعداد در شش هکتار هزار از اراضی کشاورزی در صنعت نوغانداری فعال هستند.

داداش پور همچنین بر لزوم بیمه کردم این محصول از سوی نوغانداران برای جبران خسارت های احتمالی نیز تأکید و خاطرنشان کرد: بیمه یکی از راهکارهای کاهش ریسک در امر نوغانداری است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر در زمینه احیای صنعت نوغانداری گام های برداشته شده است که نتیجه آن افزایش ۶۰ درصدی فعالان در صنعت نوغانداری است ٬ تصریح کرد: در سال گذشته ۷۵ نفر از کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی تحت آموزش قرار گرفته و به عنوان سفیران مرکز توسعه نوغانداری در دهستان ها به ترویج و آموزش این شغل می پرداختند.

 

کاربرد از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی نوغان در صنعت فرش دستباف

 

 

 

منبع : خبرگزاری مهر









دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند .

* نام :
* ایمیل :
وب سایت :